COMMUNICATION & SOCIETY

Clara Sanz Hernando
cshernando@ubu.es

Professor of Audiovisual
Communication. Department of
History, Geography and
Communication. University of
Burgos, Spain.

Submitted
January 17,2017
Approved

May 4, 2017

© 2017

Communication & Society

ISSN 0214-0039

E ISSN 2386-7876

doi: 10.15581/003.30.3.61-75
www.communication-society.com

2017 - Vol. 30(4)
pp. 61-75

How to cite this article:

Sanz Hernando, C. (2017). The
failure of the Francoist Movement
Press Group to convert La Voz de
Castillainto a prototype to save its
newspapers. Communication &
Society 30(4), 61-75.

The failure of the Francoist
Movement Press Group to convert
La Voz de Castilla into a prototype
to save its newspapers

Abstract

The situation of the Press Group of the Francoist Movement
was, by 1970, very worrying. Half of its newspaper titles, among
which La Voz de Castilla (19045-1976), were recording substantial
losses and low circulation rates. A marketing study stands out
among the measures that the National Press Delegation took to
relaunch this newspaper, the conclusions of which it intended
to apply to other newspapers of the press group facing similar
circumstances. This hitherto unknown marketing study is
brought to light in this paper through an in-depth study of the
causes that contributed to the failure of the Francoist Movement
press, in a context marked by economic development and
greater press freedom enshrined in the Ley de Prensa e
Imprenta |Press Law of 1966]. The marketing study, with some
results that could be extrapolated to other failing newspapers of
the network, was a damp squib. It was withheld from the
management of the Burgos newspaper and never applied.
Readers turned their backs on La Voz de Castilla, because of its
markedly ideological stance and because it was so closely
controlled from Madrid that they considered it was not
defending the interests of Burgos.

Keywords
Burgos, Spain, marketing study,
Castilla, Press of the Movement.

Francoism, La Voz de

1. Introduction

The panorama for daily newspapers, which up until the Ley de Prensa e
Imprenta de 1966 (LPI) [Press Law of 1966] had presented a uniform and
monotonous landscape, started to change towards the end of the 1960s.
The uniformity that the newspapers had to observe during the
enforcement of the totalitarian Press Law of 1938 (Barrera, 1995a: 44) as a
consequence of previous censure, guidelines, and control over sources
of information (Sinova, 1989; Pizarroso, 1989) would give way to a more
varied universe of journalism where the newspapers would emphasize
their individual qualities.

61

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society, 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

With the Press Law of 1966 came the “Fraga spring” (Cisquella et al., 2002: 27), as that
new period of openness was called, in which greater freedom of expression, the suppression
of previous censure laws, and freedom for the firm were affirmed. Pure liberalizing rhetoric,
a facelift for the regime to gain legitimacy abroad and to adapt to the intense economic and
social changes that the country was living through. The law was still typical of the Francoist
dictatorship: the rights that were recognized in it were left dead in the water immediately
afterwards, due to the serious limitations and restrictions that they incorporated (Duenas,
1069; Fernandez Areal, 1971, 1973; Molinero, 1971; Riquer, 2010). The journalists had to handle
everything with kid gloves to sift through this ambiguous legal framework, which was in
addition applied in an arbitrary and discretional way against troublesome media. Self-
censure was rife for fear of fines, seizures, suspensions, definitive closures, dismissal of
directors... a whole sanctioning apparatus that contributed to placing extraordinary
constraints on freedom of expression.

Nevertheless, and despite all these precautions, the majority of experts coincide in
pointing out that the Press Law of 1966 led to an improvement in the practice of professional
journalism and they recognize that it represented a crack in the wall that newspapers and
above all magazines exploited, to open up the path towards their liberalization (Albert, 1990;
Martin de la Guardia, 2008; Seoane & Saiz, 2007; Terron, 1981).

It was precisely this timid liberalization of news media that overcame the anti-
newspaper discourse of the early years of Francoism, plagued by profoundly monotonous
and uniform news reports (Martin de la Guardia, 2008: 31), where all the newspapers
appeared to be edited with a single template and responded to a “totalizing uniformity”
(Fernandez Areal, 1971: 174). The newspapers set themselves up as a sort of parallel
parliament, a forum for the exchange of political ideas, which went as far as the arbitrary
decisions of the Ministry of Information permitted it to go. Some journalists sought to
exploit that “semi-freedom” (Barrera, 1995b: 450) to convert themselves into spokespersons
defending renewal and progressively pushing back the limits of that freedom of expression.
There was also an increased number of publications, as a consequence of the freedom of the
firm recognized in the new legal framework. In 1970, 118 newspapers were published in
Spain, 4 of which on sports, 4 hree-weekly editions and 33 Monday Broadsheets. Of the total
of all newspapers, 75 were private property and 43 belonged to state agencies (Pizarroso,
1994: 315). With regard to their locations (Nieto, 1973: 182), there was a concentration of sales
in Madrid (33.59%), followed by Barcelona (20%).

The Press Law of 1966 changed the panorama for journalism and would bring even
further consequences (Chulia, 2001: 169-200) for the three groups of newspaper firms: a)
those of the Movement, which defended the fundamental essence of the regime. The
liberalization of the press did not bring with it a wider margin for maneuver, but on the
contrary: as the Government felt increasingly vulnerable, it tied down those newspapers
even further. b) Those opposed to the Movement, a press group standing in opposition to
the regime, within which very few newspapers and many magazines were active. Madrid
stood out among the newspapers and, among the magazines, Triunfo, Destino, Cambio 16 and
Cuadernos para el Didlogo. ¢) The more prudent ones, less likely to exasperate the
Government. The paradigm was ABC, but they also included La Vanguardia and Ya. The
evolution of the circulation rates of these three groups was unequal. The first group lost
readers, the opposition press gained them and the circulation rates of the intermediate
group varied.

1.1. The Press Group of the Movement

As is known, the Press Group of the Movement emerged at the height of the Civil War as a
consequence of the seizures by the Falange of Republican newspapers, as well as the assets

62

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

and patrimony of the parties and groups integrated in the Popular Front (Alvarez et al., 1089;
Bullén & Togores, 2002; Garcia et al., 2002; Gonzalez, 1990; Zalbidea, 1996). They constituted
authentic spoils of war that, following the Decree of Unification of the FET (Falange Espariola
Tradicionalista) |Traditionalist Spanish Phalanx] and of the JONS (Funtas de Ofensiva
Nacional Sindicalista) [Committees of the National Syndicalist Offensive] of April 1937, came
to depend on the embryonic dictatorship. Nevertheless, the press group of the Movement
would not be officially launched until the Law of 13 July, 1940, had been passed. In the
meantime, it had already been converted into an authentic emporium of media sources,
with over 40 newspapers scattered across the different Spanish provinces under the iron
rule of Madrid.

These media were not launched with a commercial or a lucrative end-purpose, but a
political one, in as much as their purpose was not to make a profit, but to disseminate the
essential principles of the State. Far from proposing commercial objectives, they would be
“half political, half cultural” (Iglesias, 1975: 70-71), so they had to sustain themselves with
subsidies from the National Delegation of Press and Propaganda |Delegacion Nacional de
Prensa y Propaganda). However, “here lies one of the dramas of this very wide network of
communications media” (Martin de la Guardia, 1994: 61), because over time they had to
compete under the laws of the market.

All of the newspapers of this chain, the flagship of which was Arriba (Madrid),
concerned with the mission of legitimizing the dictatorship, offered the same content,
recounted in the same way, however geographically distant they were. Following the Press
Law of 1966, the controls over them would not be relaxed and the newspapers continued to
be tied down. Even though they upheld the essential message of the regime, they adapted
their discourse to the new circumstances of openness. The propaganda therefore continued,
although it was oriented towards the interior and exterior necessities of the regime.

The decade of the seventies constituted a tipping point for these official newspapers
(Martin de la Guardia, 2000). Their sales dropped and their losses accumulated day by day.
The private press groups were gaining ground among the news media (Alférez, 1986: 19), so
much so that their circulation figures that had represented 58.8% (973,423 copies) in 1945,
rose to 74.0% (2,304,619 copies) in 1970. On the contrary, the newspapers of the Movement
lost influence and their circulation dropped from 41.2% (604,772 copies) in 1945 to 26% in 1970
(Davara, 2005: 134).

By 1971, a year in which there were 40 newspapers of the Movement, only 8 were
controlled by the Oficina de Fustificacion de la Difusion' (Iglesias, 1975: 72-73), and none
reached circulation figures of 50,000 copies, except for Marca. Of those 40 newspapers, 26
had a circulation of fewer than 10,000 copies. In view of these poor figures, “their political
weight” was “more than doubtful” (Bustamante, 1982: 199), taking into account that their
existence was justified on political grounds. An irrational economic management and the
constant loss of readers, as well as their lack of political clout, would lead to calls for their
reform that were periodically voiced, but always delayed by the static inertia of the regime
(Martin de la Guardia, 1994; Pascual, 1993; Zalbidea, 1996).

One of the newspapers of the Movement that experienced this decline and maintained
little less than a testimonial circulation was a newspaper printed in Burgos, La Voz de
Castilla (1045-1976); the last newspaper founded by the press group of the Movement and one
of the first to close down. It had since its beginnings been failing. In the year of its launch, it
generated losses and after 1960 constant threats of closure weighed down upon its head.

' The Office for the Justification of Circulation, founded in 1964 on the model of the Audit Bureau of Circulation of
Lhe Uniled Stales was responsible [or moniloring and cerlifying the circulalion and the sales of newspapers and
magazines.

63

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

The sixties were especially hard for the newspaper, absolutely abandoned by the National
Press and Radio Delegation of the Movement |[Delegacion Nacional de Prensa y Radio del
Movimiento] (DNPyR) -on which these newspapers were dependent-, which far from
implementing measures aimed at the modernization of its installations and equipment, left
it to sink even deeper in the mire by applying a very extreme policy of cuts (Sanz, 2015).

In 1970, the newspaper group became aware of the situation, in which not only the
Burgos newspaper, but half of the other newspaper titles found themselves, and it set up an
investment plan to relaunch the most indebted newspapers and those with more precarious
infrastructures (Montabes, 1989: 40). A total of 3.5 million Pesetas were invested in a new
headquarters for the La Voz de Castilla and in the renovation of its obsolete machinery. In
addition, and surprisingly, the DNPyR decided to commission a marketing study with the
idea that is conclusions would help save the Burgos newspaper and others living through
similar circumstances. The management of the newspaper knew nothing of this initiative.
The directors of the press group withheld it and never made it public. It was, therefore,
never shared and has only now been brought to light.

1.2. Official press versus private press

This paper presents an analysis of an up until now unknown marketing study that was
commissioned by the DNPyR for La Voz de Castilla in 1972. Its examination will allow us to
delve deeper into the reasons why the respondents in Burgos increasingly distanced
themselves from the official newspaper and supported the private and veteran Diario de
Burgos, in the new context of heightened economic development -the capital was
experiencing an economic boom (Andrés, 2014: 82) as a consequence of its new status as a
Pole of Industrial Promotion and with strong growth in its population, due to immigration
from rural villages (Palomares, 2002: 607)-, political flexibility, more openness towards the
exterior, and the liberalization of the press,.

Although the marketing study was conducted in order to research the provincial
market and to establish on a scientific basis the reasons why La Voz was left without readers
while its competitor was gaining them, some of the conclusions could certainly be
extrapolated to other provinces where the newspapers of the Movement were also in
decline and the newspapers managed by firms were irreversibly winning the circulation
war. It was considered so by the DNPyR, which sought to give the market research of La Voz
greater scope: not only would it solve the problem in Burgos, but it aspired to “initiate the
application of a system of renovation that, with the necessary adaptations, would apply to
other newspapers of the Chain™>.

The citizens of Burgos held an opinion of the newspaper of the Movement that might
well have coincided with the opinions of other readers who were distancing themselves
from the official press in other parts of Spain. It is highly plausible that the assessments that
are reflected in the marketing study would have coincided with those of other readers of the
provincial press, if we consider that the whole network maintained a very orthodox line
with the orders issued from Madrid; messages previously prepared as notes or press
releases after the Press Law of 1966 were sent to the editorial offices; they drew from the
same sources -Efe and its branches Cifra and Alfil, as well as Pyresa, that belonged to the
same press group as the Movement-; and, they had the same collaborators. We therefore
consider that we have a relevant piece of market research, even though it focuses on the
province of Burgos, because it also helps us to understand the reasons why readers from
other provinces would have lost confidence in the Falange newspapers.

2 Correspondence from the Fconomic-Administrative Director to the Director of the Commercial Division. Madrid,
8 February 1972. A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.9 Caja 8 TOP 53/23.502-23.505.

64

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

Why were the private newspapers read more often? What aspects of the Movement did
they value? Which sections were preferred? What differences were there in the way they
processed the news? What was the real influence of the La Voz de Castilla and the Diario de
Burgos...? These are some of the questions that this study will attempt to answer.

2. La Voz de Castilla, on the “black list” of the Press of the Movement

The losses of La Voz de Castilla continued to rise throughout the 1970s, as mentioned in a
report of April 1970 produced on the occasion of the visit of the national Press delegate,
Alberto Leiva Rey, to the newspaper in Burgos’. In 1968 and in 1969, they had already
reached two million Pesetas, in each financial year, thereby duplicating the amount of 1
million that, at the start of the decade, had been set as a limit on the losses that La Voz de
Castilla should not exceed. And that was without having made investments in machinery
and without having increased its print runs. Its circulation figures also underwent a
significant reversal, in as much as they dropped from 1,344 daily copies in 1960 to 1,095 in
1969.

Any comparison with its competitor, the Diario de Burgos, explained in the
aforementioned report as “strongly linked to the principles of the liberal monarchy of
Alfonso XIII, who has now inherited Estoril”, held no ground. The print run of the Diario de
Burgos was around 10,000 or 11,000 copies, so it represented “a newspaper of great
influence in the capital. It has a wide circulation, as it is a doyen of the press that will very
soon celebrate its eightieth birthday™+.

La Voz de Castilla could not have ended the decade in a worse way. In the five-year
study completed by the Central Administration (1965-1970), over the past year, the losses
increased to 147.5%, such that they would rise to over 5.1 million Pesetas —with expenditure
at 10.9 million and income at 5.8 million Pesetas-, and that was due to a excessive rise in
publication costs and general expenditure, as well as a considerable reduction in income
from advertising’.

With these data, the newspaper was placed on the “black list” on which 23 other firms
were found from the total of 50 that then formed part of the Press of the Movement. Of
those, only 26 generated a profit. Among the most indebted were Arriba (Madrid), La Prensa
(Barcelona), Solidaridad Nacional (Barcelona), Fornada (Valencia), Libertad (Valladolid), El
Pueblo Gallego (Vigo), Amanecer (Zaragoza) and Arriba Espania (Pamplona)®.

Circulation at the end of 1970 was truly worrying. While the circulation rate of the
Diario de Burgos stood at around 14,164 copies and that of Hoja del Lunes recorded 1,166, La
Voz de Castilla was in third position with 1,008 daily copies, representing 6.1% of the Press
Group belonging to the Movement'. In terms of the population of the province of Burgos,
estimated at 342,003 inhabitants in 1970, according to data from the National Institute of
Statistics, the market share of La Voz was 4.7%".

3 Reporl on La Voz de Castilla. Madrid, 8 April 1970. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.21 Caja 12 TOP 53/15.607-15.709.

4 Ibidem.

5 List of expenditure, income and results of La Voz de Castilla from 1963 1o 1970. A.G.A., M.C.S.E. (03) 7115 Caja 181
TOP 53/17.408-17.503.

6 Memorandum of the Plans of Income and Expenditure of the operation of the Press Group of the Movement, and
the budgel of small investments for 1970. Nalional Delegale of the DNPyR of the Movemenl, Alberlo Leiva Rey.
Madrid, 7 March 1970. A.G.A., M.C.S.E. (03) 1.29 Caja 41 TOP 53/23.201-23.501.

7 Circulation figures of La Voz de Castilla. 1970. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.15 Caja 181 TOP 53/17.408-17.503.

8 Ihidem.

65

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

2.1. The arrival of Cano Vera

On 12 June 1968, the new director of La Voz de Castilla, and the youngest in Spain, José Juan
Cano Vera, took up his position?, having been posted from E/ Eco (Canarias), where he had
been editor-in-chief. The managers of the Press Group of the Movement brought him up to
date forthwith on the newspaper, whose management was now in his hands, and the burden
that it represented for the press group. What is more, they talked over the two roads to
choose: “Either promote it or abandon any task aimed at its survival™°. Cano thought he
would be able to save it from ruin, if two conditions were met: investments, on the one
hand, and a gradual change in the contents towards less fundamentalist and more open
expressions of opinion, on the other hand, in harmony with the changes that were taking
place in Spanish society towards the end of the sixties. In his opinion, it was still possible to
save it: “it’s an opportunity that’s requested before the final coup-de-grace".

Cano Vera was insistent in his requests for new investments and the expansion of the
staff that the newspaper required. Those in charge of the press group were fully aware of
the problems associated with such a small staff, formed of 38 people®, despite which “they
have achieved an active team that can unashamedly be placed, with regard to their activity
and good behavior, among the most important of our firm”. The director was described as
“the engine of this team”, and was recognized as investing “enthusiasm and passion” in his
work: “Against the inertia of so many of our newspapers,” it was explained, “bundled into
unchangeable formats that each day make them appear repetitions of themselves, La Voz de
Castilla shows itself to be a lively, changing and suggestive newspaper”s.

The announcement of the imminent demolition of the headquarters of the newspaper
in 1971, located at the time in the former Casa del Pueblo, in the calle Ferndn Gonzdlez, led to
its abandonment. While the search for new installations and their refurbishment were
underway, La Voz moved its printing works to Valladolid, to the workshops of Libertad,
while its editorial team remained in the city of Burgos. On 12 October 1971, the newspaper
would inaugurate its pristine headquarters, which meant respectable premises in the
avenida Reyes Catolicos and the renovation of its printing works.

Their opening constituted an upheaval, as both the management of the Press Group of
the Movement and the Voz de Castilla itself, with Cano Vera still at the helm, wished to
exploit the investment, so that the newspaper would once again gain ground and attempt to
take off.

Months after the opening, the managers in Burgos considered that the panorama was
“difficult but not desperate". They remained convinced that “with effort, work and
resources”, although they could not expect miracles, it would be possible to achieve
“concrete and positive objectives™.

In the situation report produced to understand the needs to be addressed before the
move to the new headquarters, attention was focused on the “very intense competition” that
the Diario de Burgos represented, which had resources that were “the most up-to-date with
regard to technology””. The competition that other newspapers from Bilbao and San
Sebastian represented was reviewed, as well as those from Madrid: Pueblo, Ya, ABC and

9 La Voz de Castilla, 13-V1-1968.

0 etter from the director of La Voz de Castilla, José Juan Cano Vera, to the technical director of the Press Group of
the Movement, Jests Vasallo. Burgos, 15 July 1068. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.23 Caja 12 TOP 53/15.607-15.709.

1 Ihidem.

12 Explanatory memorandum of the Current State of the Expenditure and Income Plan for the year 1969. A.G.A.,
M.C.S.E. (03) 1.29 Caja 41 TOP 53/23.201-23.501.

13 Noles on La Voz de Castilla. Madrid, 8 April 1970. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.21 Caja 12 TOP 53/13.607-15.709.

14 Management report of La Voz de Castilla. Burgos, May 1971. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.23 52/15.234.

15 Ihidem.

66

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

Informaciones, and the radio stations: Radio Castilla, qualified as “millionaires”; Radio
Popular as, “not up to standard”, and Radio Juventud, “with difficulties”. In Aranda and
Miranda, the Cadena Azul de Radiodifusion (CAR) had set up two other stations broadcasting
on FM (frequency modulation), but more profitable than those of Burgos®.

Despite the new stage that the newspaper was beginning, what is certain is that both its
results and its sales were still very far from making it profitable. If in 1971, it was in the red
by 7,138,747 Pesetas, by 1974, its debts had increased to 9,721,676.

The director of the Production Division could not explain the fact that newspapers like
La Voz de Castilla and La Gaceta Regional (Salamanca), El Correo de Zamora, Faén and Sevilla
saw their losses increase despite having either new installations or modern technology, or
both at the same time. He noted the need to “take urgent measures” to avoid negative
results in those newspapers in which significant investments had been made".

3. Burgos, test bench for the press group

The enthusiasm of Cano Vera to breathe new life into the publication, perceived by the
national managers, linked to his good relationship with the then technical director of the
Press of the Movement, Felix Morales, meant that the possibility of relaunching the
newspaper, which had entered a new stage with the latest investments, was taken very
seriously in Madrid. From being a newspaper that had been left abandoned to its fate, and at
all times weighed down by the threat of closure, it now appeared that it had awoken the
attention of the directors of the press group, who were ready to join the battle to help it
move forward.

The Technical Committee of the DNPyR had positioned itself on the frontline of that
battle, at the start of 1972. It was this Committee that initiated the marketing study of the
readers of La Voz de Castilla, which were completed with other aims by the Commercial
Division responsible for distribution, sales, and publicity®.

The director of the Commercial Division was in full agreement with the cross-cutting
work between the departments of the Press Group of the Movement that commenced with
La Voz de Castilla, which was going to be converted into a prototype of how to save a failing
newspaper, a situation that other newspapers of this news emporium also experienced:

I attach great importance to the matter of La Voz de Castilla as it gives us the opportunity to
establish new systems for distribution, sales promotion and advertising and it even becomes a
challenge for our organizational capacity.

My work will, principally, consist of coordinating all commercial aspects [...] in such a way
that in a few months we will manage to turn La Voz de Castilla into a type of newspaper the
experience of which we can bring to others with similar characteristics that are, right now, in
need of new strategies for action”.

The DNPyR was willing to study the reasons why its sales were so low with a view to
establishing measures to reinvigorate them. And so it was that on 17" and 18" February 1972,
an appointment was fixed for the managers of the Technical Committee, the Commercial
and Research Division, as well as the heads of Publicity and Distribution of the Press of the
Movement, who together with the director and administrator of La Voz de Castilla, met to

16 1hidem.

Y Ihidem.

18 Report of the dircctor of the Technical Commitlee, José Antonio Scrrano Montalvo, following his visil Lo La Voz
de Castilla. Madrid, 19 February 1972. A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.0 Caja 8 TOP 53/23.502-23.505.

19 Correspondence of the Director of the Commercial Division to the Economics-Administrative Director, Madrid,
10 of February 1972. Ihidem.

67

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

study the possibilities of increasing the advertising revenue and the sales of the newspaper.
Each of the senior managers of the press group then released a report setting out the
measures, which were then adopted. We can highlight the step taken by the head of
Advertising Promotion, who considered that advertising was allocated “few resources”,
given that only the administrative manager held responsibility for it.

The real problem of our newspaper in Burgos is its low sales volumes and the great
unfamiliarity among the public in Burgos with regard to its contents, its new format and other
aspects, which means that with our distribution levels, sales of advertisements are nigh on
impossible, given that the applicable rates at present are similar to those of the Diario de Burgos
with a print run of 15,000 daily copies®.

In fact, the difference with regard to the circulation rates of the Diario de Burgos was
astonishing. While the circulation of the leading Burgos newspaper was around that figure
of 15,000 copies, La Voz de Castilla had a real print run of 1,307 copies. And despite all that,
the advertising rates were very similar.

3.1. The marketing study

The conclusions of these reports were not communicated to La Voz de Castilla. Neither were
they the only ones not to reach the Management of the newspaper. The marketing study was
ready by April 1972. The results were published in five volumes that were never presented to
either the director or the manager of La Voz, as José Juan Cano Vera recounted?®. It was
therefore a surprise to find these unknown documents in the AGA that were never brought
to the attention of the newspaper in Burgos. So the proposal also failed to convert La Voz
into a test bench, whose experience could have been transferred to other newspapers of the
press group experiencing economic difficulties.

No more was known of the measures to take so as to improve the circulation rate.
Moreover, two months after the aforementioned meeting in February, the manager of La
Voz de Castilla wrote to the Economics-Administrative Director requesting that they send
him the initiatives that, following the study, had to be put into practice.

Given that a prudential time has elapsed and unaware of the decisions that may have been
adopted, or that will be taken in this respect, I would ask you to tell us something on the matter,
as we are minded to await the results of everything that was discussed here, so as to act in
consequence=,

The administrative steps that initiated the wide-ranging and complete marketing study
conducted for La Voz de Castilla began with the director of the Technical Committee of the
DNPyR, who requested authorization to spend 60,000 Pesetas on the study®, to be
conducted by Metra Seis Marketing, with its headquarters in the Paseo de la Castellana, 86,

20 Report of the head of Adverlising Promotion, Antonio Avila Pérez de Buslos, on his visil Lo La Voz de Castilla and
the possibilitics of its advertising promotion. Madrid, 19 February 1972. A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.9 Caja 8§ TOP
53/23.502-23.505.

21«1 never knew a thing. [ only repeatedly argued that the newspaper needed a total change of technology and morce
human resources. They left us high and dry”. Interview with José Juan Cano Vera, direclor [ La Voz de Castilla [rom
1968 10 1974.

2 Correspondence of the administrator of La Voz de Castilla, Manucl Gonzalez, o the Economics-Administrative
Director of the Press of the Movement, Abilio Bernaldo de Quirds. Burgos, 4 April 1972, A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.9 Caja
8 TOP 53/23.502-23.505.

2 Correspondence of the director of the Technical Committee to the Economics-Administrative director. Madrid,
20 October 1971. Ihidem.

2 A.G.A. M.C.S.IE. (03) 71.13 Caja 176 TOP 33/16.408-16.503.

68

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

Madrid. The firm had previously conducted other studies on image and distribution for
different publications of the press group, such as Marca, Levante, Odiel, Diario de Cuenca,
Arriba, 7 Fechas and El Ruedo. None of them, however, of the intensity invested in La Voz de
Castilla, which took up, as we have mentioned, five volumes, all of which have a 10 placed
before their numbering, suggesting that 9 other studies of the same type had previously
been completed.

The marketing study had the title of a “Psycho-Sociological and Distribution-based
Study of La Voz de Castilla”. Volume 10.1 referred to the “Summary of Results and possible
measures to be taken”; Volume 10.2 to “Analysis of results”; Volumes 10.3 and 10.4 to “Tables
of survey results at sales outlets”, respectively, and finally, Volume 10.5 included “Group
meetings and in-depth interviews”>.

As referred to in Volume 10.2, the objective of the aforementioned study was to
understand two aspects of the provincial market for the daily press in Burgos: the reader of
the newspaper and the distribution network. The end-purpose that the Delegation
proposed was to take steps to increase the distribution of La Voz de Castilla, after detecting
the problems, which were summed up as follows: problem of competition, not only of the
press in Madrid, but also in the north of Spain; problems of image and distribution.

A quantitative analysis was completed to understand the reasons for the low circulation
of La Voz de Castilla and the high number of readers of the Diario de Burgos, and a qualitative
analysis, which attempted to look at the motives why the readers of the press chose a
particular newspaper.

In structuring the sample, the universe was defined as the totality of men resident in
Burgos of over 15 years in age. The exclusion of women, as explained in the report, was due
“to the scarce few newspaper readers in this sector of the population™®. The sample size, of
a random nature, was 164 people, with an error margin of 5%.

Quotas were set for the selection of participants, so that the range of social strata and
ages would be represented. From the total, 74 were under 35 years in age; 67 were between
35 and 55; and, 23 were older than 55 years. By social classes, members of the working class
came to 67, followed by the middle class, 49, and the upper class, 48.

It was mentioned in the study that the market in Burgos was “very interesting”, because
its readership rates were “quite high”. Some 12,500 copies were sold every weekday and on
Saturday in the provincial capital, a figure that reached around 18,500 on Sundays. Bearing
in mind the 119,919 inhabitants of the capital, according to the census of 1970, there were an
estimated number of 29,875 households, considering the national average of 4 people in each
home. By dividing all newspapers sold by households, indexes were obtained of 0.45
newspapers read on weekdays and Saturday, and 0.63 newspapers read on Sunday, in each
household.

In a screenshot of sales from kiosks in the capital, Burgos, La Voz was in fifth place,
with a total market share of the press of 3%, ABC represented 4%, Informaciones, 7%, and
Pueblo, 10%. The Diario de Burgos controlled 50% of the newspaper market. By large groups,
the local press was the most widely sold, followed by newspapers from Madrid, and in a
more modest way, from the north of Spain.

25 The five volumes arc found in different files of the AGA. While the four volumes were held al A.G.A., M.C.S.E. (03)
7.9 Caja 8 TOP 53/23.502-23.503, lhe fifth was found at A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.15 Caja 176 TOP 53/16.408-16.503.

2 «pgycho-Sociological and Distribution-related Study of La Voz de Castilla®. 10.2, Analysis of the results, p. 14.
AGA, M.C.S.E. (03) 7.9 Caja 8 TOP 53/23.502-23.505.

69

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

4. The scourge of the Falange

Before summarizing the conclusions drawn from the study, it is of interest to dwell on some
of the expressions of anonymous readers who participated either in the group meetings or
in in-depth interviews?.

In response to one of the questions “What do you think Burgos newspapers should be
like?”, the interviewees answered that they wanted “clear ideas, because there are many
people here, above all recently, who have come from villages, and if those people have to
read erudite words, they won’t understand them”. They affirmed that newspapers should
“tell the fundamentals” and “give themselves a little more freedom”. They thought it was a
good idea that they report strikes like those of Ulster, but they asked “And those in Bilbao?;
strikes in those places... but those in Barcelona? [...] they should tell us what happens in
Spain”. They complained that the Burgos newspapers gave no information on the reasons
for newsworthy events: “Whoever is the second minister in such and such a place is of very
little importance to me [...] I'm interested in the background to what happens. We're told,
for example, that SEAT is at a standstill, but why? What has happened and what is
happening?” One of the interviewees asked for “maximum independence, truthful news,
without manipulating it or bending it or trying to give it another slant, instead of the one it
has in reality”.

The participants in the in-depth interviews were clear that La Voz de Castilla was a
newspaper of the Movement and that “for that reason alone it is therefore dependent on a
series of conditions... you have to think that whoever reads it is fanatical about the
Movement, not of the Movement in itself, but in reality of the Falange”. People thought that
it was still carrying “that sort of millstone around its neck” of a newspaper “put together by
Falangists and it was going to tell the life of José Antonio again and the affairs of the
Falange”. The newspaper firm of the Diario de Burgos was typecast as “staunchly
Monarchist” and one of the interviewees claimed that it suppressed any news that might
bother anybody from Burgos. “Of course”, the interviewee affirmed, “that means that it has
no bad feelings from anyone, it is considered a newspaper on the sidelines of politics;
something that’s not quite true, but in the end, they know how to do that quite well”.

Another reader stressed that idea, for whom the tendency of one of the newspapers
“contrasted both of them, because we could say that one is sort of sitting on the fence
without defining itself, and the other defines itself”. And that self-definition of La Voz de
Castilla was in his understanding what “reduced sales”.

On the contrary, another person thought that if La Voz were “more Falangist, it might
possibly have more readers”. Taking into account that the present Government, as the
reader specified- was not Falangist, he could not understand why La Voz always said it was
right. He made it clear that the newspaper would be more successful if it managed to show a
“more courageous” attitude, even though they might fine it or suspend it: “They would sell
more afterwards. Let them fine it, if that is what it needs!”

Another difference that affected the newspapers was that while La Voz occupied itself
in greater depth with government issues, with a more extensive coverage, the Diario de
Burgos was less diligent:

On the occasion of the visit of the Prince of Spain to open some activities here, the Diario de
Burgos set aside three complete pages with photographs, and part of another two pages to the

27 «pgycho-Sociological and Distribution-related Study of La Voz de Castilla”. 10.5. “Group meetings in-depth
interviews”, pp. 1-63. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.15 Caja 176 TOP 53/16.408-16.503.

70

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

visit of the Prince. There were ministers here, Franco was even here, and they were not given as
many pages=:.

One of the questions that was openly debated referred to the somewhat belligerent
attitude that La Voz de Castilla maintained with regard to local politics. The newspaper of
the Movement had no other way of differentiating itself from its competitor than through
criticism of municipal decisions, a fact that caused more than one head on encounter with
the city authorities and that in October 1974 would cost the head of its director, Cano Vera.
These reproaches were usually published in the section “Espolon”, a long-standing column
of the newspaper that was a means of letting off steam, probing the limits of the timid
concessions to freedom of information in the Fraga Law.

In this sense, one of the interviewees highlighted that it had always been La Voz that
had given “a greater boost” to the polemical questions of the city:

There was a case here, a scandal like Matesa but on a much smaller scale with the Silk
factory and La Voz de Castilla was a very brave newspaper, because it published the names on the
front page of the newspaper with a few comments that the Diario de Burgos, generally, silenced
completely, as if it had never existed.

The editor of La Voz, Vicente Ruiz de Mencia,* also confirmed as much. He recalled
that three businessmen from Burgos had been imprisoned under accusations of fraud and
embezzlement, following the closure of SESA (Sociedad Espanola de Seda Artificial) [Spanish
Artificial Silk Company], in June 1966, and that the Diario de Burgos had published nothing
on this thorny issue, while La Voz de Castilla had given it very exhaustive coverage?.

5. Readers identified with Diario de Burgos

The results produced by the marketing study* remarked on the predominant role of the
Diario de Burgos, with which the inhabitants of Burgos identified totally: of the 164 people
interviewed, 128 read it every day, while only 35 did so with La Voz de Castilla. The most
important restraint on the expansion of La Voz de Castilla was precisely this identification.
The most frequently cited motive to justify the purchase of the Diario de Burgos was “out of
habit”, while La Voz was preferred for its own values. In the minds of those interviewed, as
referred to in the study, the ideological image of La Voz de Castilla appeared much clearer
than that of the Diario de Burgos. Among the readers of the newspaper of the Movement, the
most closely followed sections were sports, local information and international news, while
in the private newspaper, the international section was preferred, followed by sports, local
news, and authored columns.

One of the objectives of the study consisted in assessing the possible measures to be
adopted, taking consumer preferences into account. Therefore, with regard to the format,

28 Thidem.

2 Ihidem.

30 Interview with Vicenle Ruiz de Mencia, editor of La Voz de Castilla [rom 1960 Lo 1976.

81 1.4 Voz de Castilla published various articles on the matler: “La antigua S.E.S.A. ha hablado [The former S.E.S.A.
has spoken|”, 5-VI-1966, p. 4; “El problema dc la S.E.S.A., nolicia dc leletipo [The problem with S.E.S.A., Lelegraphic
news|”, 6-VI-19606, p. 4; “Hechos y situaciones de un grave problema burgalés” [Facts and situations of a serious
problem in Burgos|, 7-VI-1966, p. 4; “Dénde sc lerminan los hechos y comicnzan las conjeturas” [Where the facls
cnd and conjeclure begins|, 8-VI-1966, p. 4; “Cl jurado dec empresa de la S.E.S.A.” [The works commillee of S.E.S.A.],
10-VI-1966, p. 4 and “S.E.S.A., ;final?” [S.E.S.A. The end?], 20- VI-1966, D. 4; “Absueltos los procesados de la S.E.S.A.”
|Thosc on Lrial in the S.E.S.A. casc acquilled], 1-VI-1971, p. 1.

32 «pgycho-Sociological and Distribution-based Study of La Voz de Castilla”. 10.1, Summary of results and possible
measures to adopt, pp. 3-5. A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.9 Caja 8 TOP 53/23.502-23.505.

71

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

they recommended reducing its size and stapling it; increasing the number of pages;
printing with two inks more frequently and including more graphical information. In
relation to the content, they insisted more on the assessment of news items in terms of the
mentality of the market in Burgos and recommended the inclusion of shorter news items
complementing the basic information. They spoke about “weighing matters up and no
extreme opinions”, and suggested that the authored columns be enlarged so as to give the
newspaper more personality®.

The sections that had to be strengthened were identified, such as the increase in
international and national news and local current affairs; in the way of writing the
headlines: “Dramatize the headlines, but keep their connection with the text”, and in the
advertising: “More death notices, and if they’re not sent in, prepare a section on obituaries”,
and the report went on to say that there was also a need to promote special publicity of
certain activities such as messages from anonymous societies, flat rentals, patents, court
reports, etc.

In the final conclusions, it affirmed that the newspaper had to promote the fullest
possible identification of La Voz de Castilla “with the inner being and behavior of the city
and the province”; to reinforce the image of independence with regard to the guidelines
from Madrid; to use the image of the dependency of La Voz on a press group to reinforce the
image “of a larger news network and resources”; to search for emotional bonds with the
city; to exercise criticism through the presentation of “emotional commentaries”, which
might hurt to do so, but are necessary, avoiding harsh criticism where possible, as this
should be “felt”, in the same way as “the flaws or illness of a family member” may be
commented upon; all actions of La Voz should be aimed at a basic and primary aim; “To
make the newspaper one of them, of the city”; La Voz should have a “local” spirit; seek to be
highly original, although respecting the conservatism of its readers, in other words “it
should fight the Diario de Burgos as an equal, but a different partner”; reinforce, through
advertising, especially at sales points, the weak “local” image of La Voz and not confuse
“veracity with aggressiveness”, as the inhabitants of Burgos -the report warned- desire a
serene presentation of reality.

An in-depth study was, therefore, prepared for La Voz de Castilla, which neither the
director nor the manager, who administered their own very modest questionnaire to
newspaper vendors of the capital, ever had the opportunity to read*. Among the negative
aspects of the newspaper, the kiosk vendors highlighted “its origin” and “excessive
politicized news”.

In the first of both cases, almost all of them expressed the idea, and 19 did so categorically,
that the fact of it being a newspaper of the Movement meant that it deserved less credit and
interest from readers. Unfortunately, it is a reality that has been proven on many occasions,
despite this City having a markedly Falangist character.

In the second of the cases, they also declared their opinion in the sense that the newspaper
published too much politicized information, both at a national and at a local level*.

The administrative manager added other reasons from his own inquiries that, he said,
“vendors and readers don’t know”, such as the scant little help that they received from the
entities and people linked to the Movement, such as the Provincial Directorate, the Youth

33 Ihidem, p. 13.

84 Correspondence from the administralive manager of La Voz de Castilla Lo the Commercial Division of the Press
ol the Movemenl. Burgos, 3 December 1971, A.G.A., M.C.S.E. (03) 7.9 Caja 8 TOP 53/23.502-23.505.

35 Report on the interviews administered to newspaper vendors in the city of Burgos. A.G.A., M.C.S.E. (03) 71.23
52/15.234.

72

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

Delegations, the Delegation of the Women’s Section, Provincial and Local Councils, as well
as bodies dependent on the Trades Union Organization, local corporations and delegations
of the different ministries. He commented that they ignored the newspaper listings, both for
facilitating information and for placing official announcements. And he concluded: “It is
more than demonstrated that our own men are those that give us the least help and
therefore any possible solution has to be sought through the normal reader, without any
sort of commitment™s.

6. Conclusions

With the opening of its modern headquarters in October 1971, La Voz de Castilla embarked
on a new stage and from that point had installations and machinery adapted to the new
reality that Burgos was experiencing; extensive economic development thanks to its
attraction as a Pole of Industrial Promotion.

The complete marketing study that, coinciding with the renovation of its
infrastructure, was completed for the newspaper in Burgos, in an attempt to improve its
circulation and at the same time to serve as a pilot project to save other failing publications
of the press group of the Movement, was left to flounder, because both its preparation and
its conclusions were hidden from the Board of Administration and the Board of
Management, so that the proposed measures were never undertaken. It is therefore
surprising that the directors of the Press of the Movement, who had left the Burgos
newspaper unattended over two decades, threw themselves into the task of its salvation at
the beginning of the seventies. It was, however, a fruitless task. A further failure of the
disastrous management of those responsible for the press group, intent on managing the
different provincial headlines by telephone from Madrid and unable to apply the corrective
measures that the situations would have required.

The “Psycho-Sociological and Distribution Study of La Voz de Castilla contributes
testimony from readers that implies a further contribution to investigations on the press
during the final years of the Franco regime. Due to the directive and institutional
management that characterized the Press Group of the Movement, due to its mimetic way of
producing and processing information, these results may be considered appropriate to
analyze what happened to the other failing newspapers of the Movement that had their
scope of operations in different Spanish provinces.

The work was ready in April 1972, six years after the entry into force of the new Press
Law of 1966. It made clear that if the new legal framework and its more open policy on news
had prejudiced some newspapers, then these were the newspapers of the Movement. In
comparison with the Diario de Burgos, freer from the ties of censorship and the provisions of
the Press Law of 1038, La Voz de Castilla continued to be subjected to tight control.
Moreover, its marked ideology was deserving of less credibility than the private newspaper.
Curiously, and despite the 27 years of the newspaper of the Movement in the life of the city,
it was not considered a local product.

A voice crying out in the wilderness might in some way summarize the scant influence
of the newspaper among the inhabitants of Burgos. The readers turned their backs on it,
because they considered that its contents were absolutely mediatized. Let us recall that the
section of preference was the Sports section, certainly because it was the least politicized.
There again, its criticism of the actions of Municipal managers, a loophole that it exploited
through the Press Law of 1966, was not to the liking of the public in Burgos, more in
harmony with the conservative Diario de Burgos. On this point, the paradoxical situation was

36 Ihidem.

73

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75



Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

striking, in the sense that the newspaper of officialdom and of the regime would end its days
questioning the work of the local authorities.

La Voz de Castilla lost the support of its readers and of organizations with links to the
Movement in Burgos. It neither had their economic help, through the placement of
advertisements, nor of contents providing information. As happened with other entities,
they would prefer to maintain good relations and to support the newspaper of greater
influence in the city, the Diario de Burgos, with a very much wider circulation, which was
therefore preferred both for news and for placing advertisements.

References

Albert, P. (1990). Historia de la Prensa. Madrid: Rialp.

Alférez, A. (1986). Cuarto poder en Espana. La prensa desde la Ley Fraga 1966. Barcelona: Plaza
& Janés.

Alvarez, J. T. et al. (1089). Historia de los medios de comunicacion en Espaiia. Periodismo, imagen
y publicidad (1900-1990). Barcelona: Ariel.

Andrés Lopez, G. (2014). Burgos, Ciudad industrial: 50 anos del Polo de Promocion y Desarrollo,

1964-2014 |Exhibition held at the Forum of Evolution Burgos, 7 November 2014 to 7
January 2015]. Burgos: Ayuntamiento de Burgos.

Barrera, C. (1995a). Periodismo vy Franquismo: De la censura a la apertura. Barcelona:
Ediciones Internacionales Universitarias.

Barrera, C. (1995b). Factores de cambio en el periodismo de la Transicion. In J. Tusell (Dtor.)
and A. Soto (Dtor.), Historia de la transicion y consolidacion democrdtica en Espana (1975-
1986) (Pp. 449-463) (2). Madrid: UNED.

Bullon de Mendoza, A. & Togores, L. E. (coord.) (2002). Revision de la Guerra Civil Espariola.
Madrid: Actas.

Bustamante Ramirez, E. (1982). Los amos de la informacion en Espania. Madrid: Akal.

Chulid, E. (2001). El poder y la palabra. Prensa y poder politico en las dictaduras. El régimen de
Franco ante la prensa y el periodismo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Cisquella, G. et al. (2002). La represion cultural en el franquismo. Diez anios de censura de libros
durante la Ley de Prensa (1966- 1976). Barcelona: Anagrama.

Davara Torrego, F. (2005). Los periddicos espaiioles en el tardofranquismo. Consecuencias
de la nueva Ley de Prensa. Comunicacion y Hombre |on-line], No 1. Retrieved from
http://es.youscribe.com/catalogue/tous/otros/los-periodicos-espanoles-en-el-tardo-
franquismo-consecuencias-de-la-2006049 [2017, 3 October].

Duenas, G. (1969). La Ley de Prensa de Manuel Fraga. Paris: Ruedo Ibérico.

Fernandez Areal, M. (1971). La libertad de Prensa en Espana (1938-1971). Madrid: Cuadernos
para el Dialogo.

Fernandez Areal, M. (1973). El control de la prensa en Espana. Madrid: Guadiana.

Garcia, J. A. et al. (Eds.) (2002). La comunicacion social durante el franquismo. Malaga: Centro
de Ediciones de la Diputacién Provincial de Malaga.

Gonzalez Calleja, E. (1990). La prensa falangista y la prensa del Estado. Consideraciones
sobre su origen y desarrollo. In M. Tunén de Lara (Dtor.), Comunicacion, cultura y
politica durante la II Republica y la Guerra Civil (pp. 495-517) (2). Bilbao: Universidad del
Pais Vasco.

74

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75


http://es.youscribe.com/catalogue/tous/otros/los-periodicos-espanoles-en-el-tardo-franquismo-consecuencias-de-la-2006949
http://es.youscribe.com/catalogue/tous/otros/los-periodicos-espanoles-en-el-tardo-franquismo-consecuencias-de-la-2006949

Sanz Ilernando, C.
The failure of the Francoist Movement Press Group to convert La Vos de Castilla into a prototype to save its
newspapers

Iglesias, F. (1975). Un imperio informativo: Prensa y Radio del Movimiento. Nuestro Tiempo, 1
(250), 67-77.

Martin de la Guardia, R. M. (1994). Informacion y propaganda en la prensa del Movimiento.
Libertad de Valladolid, (1931-1979). Valladolid: Secretariado de Publicaciones de la
Universidad de Valladolid.

Martin de la Guardia, R. M. (2000). Los tltimos intentos reformadores de la prensa del
Movimiento (1975-1976). Ambitos: Revista Internacional de Comunicacién [on-line], No 3-
4. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=960058 [2017, 4
October].

Martin de la Guardia, R. M. (2008). Cuestion de tijeras. La censura en la transicion a la
democracia. Madrid: Sintesis.

Molinero Santamaria, C. (1971). La intervencion del Estado en la prensa. Barcelona: Dopesa.

Montabes Pereira, J. (1989). La prensa del Estado durante la transicion politica espanola.
Madrid: Centro de Investigaciones Socioldgicas-Siglo XXI.

Nieto Tamargo, A. (1973). La empresa periodistica en Espania. Pamplona: EUNSA.

Palomares Ibanez, J. M. (2002). La Historia reciente. Burgos (1939-1990). Del primer
franquismo a la monarquia democratica. In J. M. Palomares Ibanez (Doct.), Historia de
Burgos 1V. Edad Contempordnea (pp. 585-645) (1). Burgos: Caja de Burgos.

Pascual, P. (1993). La prensa del Movimiento vista desde dentro. In J. Tusell et al., El régimen
de Franco (1936-1975). Politica y Relaciones Exteriores (pp. 463-479) (1). Madrid: UNED.

Pizarroso Quintero, A. (1989). Politica informativa: informacién y propaganda (1939-1966). In
J. T. Alvarez et al., Historia de los medios de comunicacion en Espania. Periodismo, imagen y
publicidad (1900-1990) (pp. 231-249). Barcelona: Ariel.

Pizarroso Quintero, A. (1994). Historia de la Prensa. Madrid: Centro de Estudios Ramon
Areces.

Riquer i Permanyer, B. (2010): Historia de Espania (IX): La dictadura de Franco. Barcelona:
Critica/Madrid: Marcial Pons.

Sanz Hernando, C. (2015): La Voz de Castilla, el periodico de la Prensa del Movimiento en Burgos
(1945-1976). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=58921 [2017,
4 January].

Seoane, M. C. & Saiz, M. D. (2007). Cuatro siglos de periodismo en Espana. De los avisos a los
periodicos digitales. Madrid: Alianza Editorial.

Sinova, J. (1989). La censura de prensa durante el franquismo (1936-1951). Madrid: Espasa-
Calpe.

Terrén Montero, J. (1981). La prensa en Espana durante el régimen de Franco. Un intento de
andlisis politico. Madrid: CIS.

Zalbidea Bengoa, B. (1996). La Prensa del Movimiento en Espania: 1936-1983. Bilbao:
Universidad del Pais Vasco.

75

ISSN 2386-7876 — © 2017 Communication & Society 30(4), 61-75


http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=960958
https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=58921

