
	

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society, 29(4), 29-44 

29 

Impact of the digital dividend 
release on regional digital 
terrestrial television in Spain: the 
cases of Andalusia, Catalonia, the 
Balearic Islands and Navarre 

 
Abstract 
This article describes and analyses the implications for regional 
terrestrial television in Spain of the withdrawal of one multiplex 
per self-governing region, as imposed by the 2014 National 
Technical Plan for Digital Terrestrial Television (DTT). This 
measure results from the release of the digital dividend, whose 
frequencies (790-862 MHz) –occupied by Hertzian television up 
to this time– will be used for electronic communication 
services. The article provides an in-depth analysis of the 
situation in the four self-governing regions (Andalusia, 
Catalonia, the Balearic Islands and Navarre) that have expressed 
greater concern and disagreement with this spectrum reduction 
measure, since it will affect existing or future DTT offerings. 
 
Keywords 
DTT, self-governing regions, digital dividend, audiovisual 
policy 
 
 
 
1. Introduction 
The radioelectric spectrum is the set of all electromagnetic radiations 
that can be moved by radioelectric means. The spectrum is finite; it is a 
scarce resource of indisputable economic value. In addition, the 
spectrum’s use is growing because it supports all kinds of radioelectric 
broadcasts, which are becoming more widespread in the Information 
Society. It is for these reasons that it has to be regulated, and the 
organisation in charge of doing so internationally is the International 
Telecommunications Union (ITU), whose agreements are binding on 
those countries that are signatories to the ITU Treaty. 

 To facilitate coordination between countries, various supranational 
bodies usually submit previously adopted regional agreements to the 
ITU’s international conferences. Within the European context, 
prominent among such bodies are the European Conference of Postal 
and Telecommunications Administrations (CEPT), which brings 
together 48 countries, and the European Union (EU), which acts through 
the Radio Spectrum Policy Group (RSPG), a high-level advisory group 

Eladio Gutiérrez Montes 
eladio.gutierrez@telefonica.net 
Telecommunications 
consultant. Spain. 
 
 
Marc Espín 
marc.espin@uab.cat 
Trainee researcher. Spain. 
 
 
Isabel Fernández Alonso 
mariaisabel.fernandez@uab.es
Senior Lecturer. Autonomous 
University of Barcelona. Spain. 

 
 

Submitted 
November 4, 2015 
Approved 
July 16, 2016 
 
 
© 2016 
Communication & Society 
ISSN 0214-0039 
E ISSN 2386-7876 
doi: 10.15581/003.29.4.29-44 
www.communication-society.com 
 
 
2016 – Vol. 29(4) 
pp. 29-44 
 
 
How to cite this article: 
Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & 
Fernández Alonso, I. (2016). Impact 
of the digital dividend release on 
regional digital terrestrial television 
in Spain: the cases of Andalusia, 
Catalonia, the Balearic Islands and 
Navarre. Communication & Society 
29(4), 29-44.  

 
 
 
 
This article was written within the 
framework of the R&D project entitled 
Las políticas de comunicación en la 
Europa mediterránea en el contexto de la 
crisis financiera (2008-2015). Análisis del 
caso español (Communication policies in 
Mediterranean Europe within the 
context of the recession [2008-2015]. 
Analysis of the Spanish case) (ref. 
CSO2013-42523-P), funded by the 
Government of Spain’s Ministry of 
Economy and Competitiveness. 
 
Translation into English by Steve Norris. 

 
 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

30 

that assists the European Commission. Both organisations work to align their Member 
States’ positions to simplify the ITU’s final debates.  

 Regarding the spectrum allocated to television services, the starting point is the 
European VHF/UHF Broadcasting Conference (Stockholm, 1961), which created a plan for 
the assignment of sound and vision broadcasting frequencies in the European Broadcasting 
Area. Specifically, 60 channels were exclusively assigned to television broadcasting services, 
distributed as follows: 11 channels in the VHF band (sub-bands I and III) and 49 channels in 
the UHF band (sub-bands IV and V). The following table shows the distribution in more 
detail: 

 
Band Frequencies Total MHz Channels Total channels 
VHF - B. I   47-68   MHz  21 2-4 3 
VHF - B. III 174-230 MHz  56 5-12 8 
UHF - B. IV 470-582 MHz 112 21-34 14 
UHF - B. V 582-862 MHz 280 35-69 35 
Total  469  60 

 
Although the spectrum allocated to DTT broadcasts was initially going to be the same 

as the one reserved for analogue Hertzian television, the plans were ultimately and very 
notably curtailed. On the one hand, broadcasts in VHF bands were abandoned in the latter 
years of the 20th century. On the other hand, the ITU’s Regional Radiocommunication 
Conference held in Geneva in 2006 (RRC-2006) ratified the allocation of the entire UHF 
band (channels 21 to 69) to DTT services. However, the World Radiocommunication 
Conference held in Geneva in 2007 (WRC-2007) established that the frequency band 
between 790 and 862 MHz (channels 61 to 69) could be used for mobile telephony services 
too. 

On that basis, and through a series of resolutions, the EU undertook to coordinate the 
release of what has become known colloquially as the digital dividend. In other words, it is 
the available spectrum beyond the one considered necessary to accommodate, using digital 
technology, current analogue television services. Thus, Decision 243/2012/EU of the 
European Parliament and of the Council establishing a multiannual radio spectrum policy 
programme set 1 January 2013 as the date for that release, permitting postponements under 
extenuating circumstances.  

The position that Spain held for several years was to reject the digital dividend release, 
arguing that it would only be necessary to consider doing so after completion of the 
analogue switch-off (3 April 2010). However, soon after WRC-2007, it realised that such a 
change was inevitable. So, on 2 June 2009, the Spanish Minister of Industry, Tourism and 
Trade, Miguel Sebastián, announced that the digital dividend band would be allocated to 
electronic communication services. The auction of the digital dividend spectrum (and of 
other frequencies in other bands) took place in 2011, which generated revenues of more than 
€1.6 billion for the public coffers.  

The reorganisation of national and regional DTT broadcasts (to relocate those made in 
the 790-862 MHz band) was set out in Royal Decree 805/2014 approving the National 
Technical Plan for DTT and regulating certain aspects of the digital dividend release. The 
definitive release took place on 31 March 2015 after a deferral authorised by the Council of 
Ministers on 26 December 20141. 

																																																													

1 The EU had previously authorised deferrals up to 1 January 2014 in the first instance, and to 1 January 2015 after a 
second request. The three-month deferral did not cause any problems because, throughout 2014, broadcasts in 
border areas had been shut down. 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

31 

It is necessary to review the spectrum-related regulatory actions that have shaped DTT 
rollout. WRC-2012 decided unexpectedly – as the item was not on the agenda – that the 700-
MHz band (694-790 MHz) for ITU’s region 1 (comprising Europe, Africa and some Asian 
countries) would be co-primarily allocated after WRC-2015 to mobile communication 
services too. 

 Consequently, in the coming years, there will be a second digital dividend, meaning 
that channels between 49 and 60 will also need to be excluded from the television service. In 
other words, within a few short years, the spectrum for television will have lost nearly 50% 
of its frequencies, falling from 49 allocated channels (21-69) to 27 (21-48). This reduction will 
probably imply the need to change technology and migrate to the second-generation 
standard known as DVB-T2, with more advanced video coding to meet the High Efficiency 
Video Coding (HEVC) specification. If this is not done in this manner, the DTT platform will 
irremediably be doomed to not being able to develop, thereby making it incapable of 
offering new technologies such as Ultra High Definition (UHD). Among other actions, this 
change will also entail the need for new television sets in the same way as the analogue 
switch-off did, because the new techniques are not compatible with those in use today. This 
dilemma will need to be resolved soon. 

The battle for UHF bands highlighted by telecommunication operators has been very 
actively supported by the governments of certain countries, especially the United States. In 
Europe, anticipating the pressure that would be brought to bear at WRC-2015, and in the 
wake of the painful experience of 2011, better use of the radioelectric spectrum had been 
studied in an attempt to juggle broadcasters’ and telecommunication operators’ needs. To 
that end, European Commissioner Neelie Kroes organised a High Level Group (HLG) formed 
by 19 senior directors from both sectors. The Group was chaired by Pascal Lamy, a former 
Director General of the World Trade Organization (2005-2013). 

After several meetings of the HLG, the participants had not reached any agreement, so 
Lamy personally put forward a proposal summarising the positions, condensed in the 2020-
2030-2025 concept. It meant that by 2020, give or take two years, the 700-MHz band would 
be allocated telecommunication operators and that the sub-700-MHz bands would be kept 
until 2030 for the television service. Any potentially unmet radioelectric spectrum needs 
would be reviewed in 2025. Submitted in the presence of European Commissioner Kroes on 
1 September 2014, this proposal intended to forge a common EU position that could be 
presented at the next Administrative Radiocommunication Conference convened for 
November 2015. 

In January 2015, the European Commission carried out a public consultation on the use 
of the UHF band for broadcasting DTT signals2.  

Thus, the future of DTT is clearly in jeopardy because of the telecommunication 
operators’ unlimited demands. They do not appear to have sated their appetite for all the 
frequencies currently allocated to television. Consequently, it is not unreasonable to assert 
that concealed among the telecommunication companies’ objectives is the intention to turn 
DTT services that are currently free into pay-TV services, for distribution via fibre-optic 
networks. This only makes sense if the quality of the distributed audiovisual content is high. 

Therefore, the aim of this article is: 
1. To systematise the implications that reserving digital dividend frequencies for 

electronic communication services has generally had for regional DTT in Spain.  

																																																													

2 https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/public-consultation-lamy-report-future-use-uhf-tv-
broadcasting-band (30 October 2015). 
 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

32 

2. To perform an in-depth analysis of those cases in which a greater impact on actual 
and/or anticipated television offerings is and/or will be felt because of the 
withdrawal of regional multiplexes due to the digital dividend release. As the reader 
will see, the affected self-governing regions are Andalusia, the Balearic Islands, 
Catalonia and Navarre.  

The study focuses on regional DTT because it is a topic that has not been 
comprehensively addressed. This is in stark contrast to national DTT, for which there is 
abundant scholarly literature. 

A qualitative methodology and two research techniques were used to conduct this 
study: document analysis (technical plans for frequencies, scientific texts, public 
administration press releases and news items) and, above all, consultations and interviews 
with those who were technically or politically in charge within the respective 
administrations of the self-governing regions3. 

 
2. General implications of the digital dividend release for regional DTT in Spain  
Since 1 April 2015, the above-mentioned reorganisation of DTT broadcasts resulting from 
the digital dividend release in Spain has left all but one of Spain’s self-governing regions 
with a single regional multiplex (MAUT). The exception is Catalonia, which retains two 
(MAUTP). The previously mentioned National Technical Plan for DTT, approved by Royal 
Decree 805/2014, provides for this measure. 

This Plan withdraws one of the two multiplexes (or one of the three in the case of 
Catalonia) of which each self-governing region could avail itself under the earlier National 
Technical Plan for DTT (Royal Decree 944/2005). By doing so, the situation returns to that 
established under the first Technical Plan for DTT (Royal Decree 2169/1998), where each of 
the 19 self-governing regions4 had just one multiplex to provide regional DTT services. 

In accordance with the provisions of the 2005 National Technical Plan for DTT, between 
2007 and 2008 the Spanish Ministry of Industry, Tourism and Trade granted one additional 
regional multiplex to Andalusia (Ministerial Order of 29 March 2007), Catalonia (Ministerial 
Order of 20 June 2007), the Valencian Community (Ministerial Order of 19 October 2007), the 
Community of Madrid (Ministerial Order of 19 November 2007), the Balearic Islands 
(Ministerial Order of 13 March 2008), Castile-La Mancha (Ministerial Order of 13 March 
2008) and the Region of Murcia (Ministerial Order of 16 December 2008). Of these self-
governing regions, which have since lost the second (or, in the case of Catalonia, third) 
multiplex, only Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands, Castile-La Mancha and the Region 
of Murcia actually put them into service. The other self-governing regions never applied for 
a second multiplex5. 

As alluded to earlier, Catalonia is the exception to the rule. Besides the multiplex 
provided for in the 1998 National Technical Plan for DTT, it has retained the second 
multiplex that it applied for in 1999, which was exceptionally granted to it by Ministerial 
Order of 8 May 2003. The case of Catalonia will be dealt with in depth further below, but 
here it should be noted that the Twelfth Additional Provision of Royal Decree 805/2014 
allows this self-governing region –without explicitly mentioning it– to retain two 

																																																													

3 References to sources, both documents and people, that we consulted and approached in order to address the 
four selected case studies will be given in footnotes throughout the article. For purposes of economy, we shall not 
detail the numerous prior consultations held with the respective regional Ministries, which were crucial to making 
that selection. 
4 The term self-governing regions refers to Spain’s 17 autonomous communities and 2 autonomous cities, Ceuta and 
Melilla.  
5 The Government of Spain’s Ministry of Industry, Energy and Tourism’s Sub-Directorate General for Radioelectric 
Spectrum Planning and Management. Personal communications between 21 May and 6 June 2015. 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

33 

multiplexes (the MAUT, assigned to the regional public television broadcaster, and the 
MAUTP, awarded to the media group Grupo Godó). The aforementioned Additional 
Provision states that in cases where the competent bodies of the self-governing regions 
granted the integral operation of regional digital multiplexes to a private company prior to 
Royal Decree 944/2005 coming into effect, then such multiplexes would continue to be 
reserved for the self-governing regions. 

With the digital dividend release, all self-governing regions have therefore had to limit 
their regional television offerings to the space permitted by one multiplex (or two in the 
case of Catalonia). According to the Second Additional Provision of Royal Decree 805/2014, 
such space enables the broadcast of four standard-definition (SD) channels or three high-
definition (HD) channels. No new channels are authorised even though technical advances 
may allow them to be further compressed, except in those cases described in Section 3 of 
the Twelfth Additional Provision of that Decree, an excerpt of which is translated from 
Spanish below for information purposes: 

As a measure for boosting the Information Society and fostering innovation in 
information and communication technologies, the remaining transmission capacity of the 
digital multiplex may be used to provide related or interactive services distinct from 
television broadcasting, in accordance with the provisions set out in Section 14 of Article 2 of 
the General Audiovisual Communication Act (Ley General de la Comunicación Audiovisual), 
such as electronic programme guides, teletext, application and data file transmission, and 
equipment software updates. Likewise, as a measure to boost technological innovation in 
television audiovisual services and the implementation of high-definition television, the 
providers of the television audiovisual communication service may use such capacity to 
make integral broadcasts and simulcasts in high-definition resolution of their standard-
definition digital terrestrial television channels. 

In general terms, the digital dividend release has had an impact on all the self-
governing regions whose Hertzian television broadcasting frequencies were above channel 
60, since it has forced the relocation and retuning of those channels occupying the released 
frequencies. This process has had a variety of implications. For example, the need to make 
simulcasts for a period of time using both the new frequencies and those they had to 
abandon forced the television operators to pay the respective charges to their broadcast 
network operator (Abertis, Axion, Telecom Castilla-La Mancha, Retegal, Euskaltel, etc.). At 
the same time, citizens had to bear the costs resulting from the adaptation of their 
buildings’ communal reception installations6.  

However, the impact of the available spectrum’s reduction on DTT services has 
obviously been greater in the self-governing regions that applied for an additional 
multiplex, especially when it was granted to them and they actually put it into service. 
Spectrum reduction also affected the self-governing regions that were awaiting the award of 
a second multiplex, which, for one reason or another, was not granted to them.  

In the next section, the study will focus on four of the self-governing regions that 
applied for a second multiplex (or a third multiplex in Catalonia): Andalusia, Catalonia, the 
Balearic Islands and Navarre. It is in these self-governing regions where the digital dividend 
release has not only had technical and economic implications, but also – and primarily – 
significant consequences of a political nature.  

 
 

																																																													

6 Royal Decree 920/2014 provided for a grant plan with a budget of €300 million. However, applying for a grant was 
a very complex process for owner associations. As a result, property administrators claimed that the number of 
applications was very limited. 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

34 

3. Self-governing regions affected by the digital dividend release  
In the four cases analysed below, prominent stakeholders in public life have voiced strong 
opposition to the withdrawal of a multiplex: social groups, governments, parliamentary 
forces and, on occasions, a combination of all three. This has happened because the 
measure has been interpreted as one that stifles the development of private regional DTT (in 
Andalusia) of public regional DTT (in Catalonia, the Balearic Islands and Navarre, where the 
reduction of actual or anticipated public television offerings has been construed as a threat 
to the promotion of their own languages and cultures). 

 
3.1. Andalusia 
As already mentioned, Andalusia had two regional DTT multiplexes from 29 March 2007. 
The first (where the two public television channels were located) had the capacity to do 
provincial opt-outs, whereas the second did not have that capacity and had lower coverage 
(around 80% of the population). 

Within this context and by Governing Council Agreement of 13 March 2007, the 
Andalusian Executive awarded two administrative concessions (now licences) for the 
provision of DTT services on the first multiplex. The beneficiaries were Avista Televisión, 
SAU (part of the media group Grupo Vocento) and Comunicación Radiofónica, SA (part of 
the media group Grupo Prisa).  

Then, by Governing Council Agreement of 27 May 2008, another two concessions were 
granted, corresponding to the second multiplex in this instance, to Editorial Prensa 
Alicantina, SA (part of the media group Grupo Prensa Ibérica) and to Editorial Andaluza de 
Periódicos Independientes, SAU (part of the media group Grupo Joly). 

Since the award processes and broadcast implementation, all the above-mentioned 
companies have retained their licences apart from Comunicación Radiofónica, SA. The latter 
surrendered the operation of its channel in 2009, which the Government of Andalusia 
subsequently allocated to Canal Sur, Andalusia’s public broadcaster. However, only Avista 
Televisión, SAU started broadcasting, although it has since leased the channel (as has 
happened in other self-governing regions) to European Home Shopping (EHS).  

Thus, prior to the approval of the 2014 National Technical Plan for DTT, Andalusia’s two 
multiplexes were occupied as follows: 

• Regional multiplex 1 was shared by the Agencia Pública Empresarial de la Radio y 
Televisión de Andalucía (RTVA), Andalusia’s public radio and television broadcasting 
business agency, with 75% of the total capacity (with two SD channels and one HD 
channel) and Grupo Vocento, with the remaining 25%. 

• On regional multiplex 2, Grupo Joly and Grupo Prensa Ibérica had 25% of the total 
capacity each, while the other 50% remained vacant. 

After the current National Technical Plan for DTT came into effect, the Spanish 
Secretariat of State for Telecommunications and the Information Society suggested 
compacting all of Andalusia’s public and private audiovisual communication services into 
the single planned multiplex without taking into consideration the implications for 
broadcast quality, the conditions agreed on between the Andalusian Administration and the 
licensees, or the provisions of the National Technical Plan for DTT itself, which, as already 
mentioned, sets out that each multiplex may accommodate a maximum of four SD channels 
or three HD channels. 

The aforementioned Secretariat of State for Telecommunications and the Information 
Society notified the Government of Andalusia of the new spectrum situation by two 
resolutions of 24 October 2014. The resolutions identified the radioelectric channels in use 
under the new National Technical Plan for DTT, the spectrum allocation for the public body 
and the new public domain concessions to the three private operators (after terminating 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

35 

previous radioelectric public domain allocations)7. According to these data, the operation of 
the multiplex’s capacity is as follows: on the one hand, RTVA’s total transmission capacity 
falls from 75% to just 50%, and, on the other hand, the capacity of the three private operators 
(belonging to the Vocento, Joly and Prensa Ibérica groups) falls from 25% to just 16.6% each. 

At the same time, and bearing in mind that the second multiplex provided 80% 
coverage without opt-outs, by including the Grupo Joly’s and the Grupo Prensa Ibérica’s 
channels in the single planned multiplex, those groups are required to provide 98% coverage 
with opt-outs. Under such circumstances, the network costs are much higher than those of 
the second regional multiplex’s primitive network, meaning that their business models – if 
in place – would be seriously affected. 

For these reasons, which show that the licensees’ rights have clearly been altered, the 
Government of Andalusia lodged an appeal before the Spanish Ministry of Industry, Energy 
and Tourism against the withdrawal of the second regional multiplex, which was 
unsuccessful. It was then brought before the contentious-administrative jurisdiction. 

 
3.2. Catalonia 
As already seen, Catalonia benefits from a greater availability of the radioelectric spectrum 
for regional DTT than other self-governing regions of Spain. There are two particular 
features that set Catalonia apart: the first is the award of an additional multiplex (the 
second) to this self-governing region (Ministerial Order of 8 May 2003, whose provisions are 
respected in the 2005 National Technical Plan for DTT), and the second is the exclusion of 
this multiplex from regional spectrum curtailment, as set out in the current National 
Technical Plan for DTT, which leaves all of the other self-governing regions with one 
multiplex. Thus, when the digital dividend release came into effect on 1 April 2015, Catalonia 
went from operating three multiplexes down to operating two, which, as the reader will see, 
has significant political implications. 

The uniqueness of the Catalan model can also be observed in the distribution of the 
three multiplexes. On the one hand, the Government of Catalonia places great emphasis on 
public media because the Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuales (CCMA), the Catalan 
broadcasting corporation, had two full multiplexes until the dividend release forced it to 
surrender one of them. On the other hand, a lack of pluralism in private regional DTT 
offerings is observed, as demonstrated by the fact that the entire capacity of the additional 
multiplex had been awarded to a single company by Government Agreement of 1 August 
2003: Emissions Digitals de Catalunya, SAU (EDC). This company, in which Grupo Godó has 
a majority shareholding, won the concession to operate the multiplex in a public tender 
tailored to the group (Guimerà i Orts, 2014: 372-394). Jaume Roures, the Chairman of 
Mediapro, the other media company that submitted a bid, said that the tender had been 
orchestrated in advance, and that the only reason they took part was to put it on record that 
it had already been awarded, regardless of the bids put forward8. 

Full use of the capacity offered by Catalonia’s three regional multiplexes was not 
achieved until the analogue switch-off had taken place in spring 2010. Thus: 

• Eight channels were broadcast on the CCMA’s two multiplexes (although two of the 
channels shared the same programme): TV3, 3/24, Super3/3XL and 33 on the first 
multiplex; and TV3HD (occupying 50% of the multiplex), IBSat and Televisión 

																																																													

7  The spectrum situation recorded by the Spanish Secretariat of State for Telecommunications and the Information 
Society is as follows: Agencia Pública Empresarial de la Radio y Televisión de Andalucía (SEZZ-1420027), Avista 
Televisión, SAU (SEZZ-1420026), Editorial Andaluza de Periódicos Independientes, SAU (SEZZ-1420028) and 
Editorial Prensa Alicantina, SA (SEZZ-1420029): https://sede.minetur.gob.es/es-
ES/procedimientoselectronicos/Documents/SE%20Telecomunicaciones/Radiodifusion/Titulares_radiodifusion.pdf 
8 Statements made in a personal interview conducted by Isabel Fernández Alonso (2011). 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

36 

Valenciana Internacional (TVVi)9 on the second multiplex. The latter two public 
channels of the Balearic Islands and the Valencian Community, respectively, were 
broadcast in Catalonia under formal and informal bilateral agreements.  

• Four channels were broadcast on Grupo Godó’s multiplex: 8TV (from March 2006), 
Rac105 (from February 2008), BarçaTV (from December 2008, under a lease 
agreement between EDC and Fútbol Club Barcelona authorised by Agreement 
147/2011 of the Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), the Catalan audiovisual 
council), and Estil9 (from April 2010 to January 2013, when it was replaced by BOM). 
The Catalan independent regulator’s leniency towards Grupo Godó should be noted, 
as the media group did not manage to broadcast the four channels corresponding to 
its licence until seven years after securing it. 

However, several changes took place in the offerings on the CCMA’s multiplexes 
between 2010 and 2012. First, the cessation of international broadcasts of the regional 
channels of the Valencian Community (TVVi, in July 2010) and of the Balearic Islands (IBSat, 
in November 2012) for economic reasons (Guimerà i Orts & Blasco Gil, 2015: 9-13). Second, 
after the launch of Esports3 in September 2010 came the closure of 3XL, and the merging of 
Super3 and 33 into a single channel in October 2012, a measure that was also considered 
necessary on grounds of austerity within the context of recession10. 

Then, on 19 May 2014, Francesc Homs – the Catalan Minister of the Presidency and 
spokesperson for the Catalan Government, whose ruling party was the Catalan conservative 
nationalist party called Convergència i Unió (CiU) – leaked to the press that the Government 
of Spain intended to silence Televisió de Catalunya (TVC), Catalonia’s public television 
broadcaster, by withdrawing half of the radioelectric space it occupied. According to Homs, 
this measure had three potential impacts: Channels would need to be shut down, high 
definition would have to be relinquished and reciprocal agreements with the channels of the 
Balearic Islands and the Valencian Community would have to be torn up11. CiU together with 
the Catalan left-wing republican party called Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), the 
Catalan social-democratic party Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), the Catalan eco-
socialist party Iniciativa per Catalunya Verts-Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA) and the 
Catalan left-wing pro-independence party Candidatura d’Unitat Popular (CUP) added their 
weight to the Catalan Government’s claims, opposing en bloc what in their view was a 
political decision disguised as a series of technical arguments, which would weaken channel 
offerings in the Catalan language12. 

As already explained, the approval of the current National Technical Plan for DTT 
implied the withdrawal of a multiplex from Catalonia, as it did for the other self-governing 
regions, with the nuance that Catalonia was allowed to keep the additional multiplex that it 
had had since 2003. In addition, given the reduction of channels within the context of 
recession, the digital dividend release did not ultimately lead to the closure of any of them 
or the relinquishment of high definition, though it did curb potential reciprocal agreements 
that were subject to negotiation from that point on. 

Finally, TVC’s five channels (TV3, 3/24, Super3/33 and Esports3) distributed in 2014 via 
the CCMA’s multiplex that was going to be sacrificed (frequency 61) were relocated onto 

																																																													

9 In March 2010, the Government of Catalonia replaced the signal of Valencian channel Canal 9 (which it had 
broadcast in Catalonia since August 2008) with that of TVVi due to broadcast rights issues. 
10  El Periódico de Catalunya: http://www.elperiodico.com/es/noticias/tele/ccma-cierra-canal-3xl-2203236 (30 
October 2015). 
11  Vozpópuli: http://vozpopuli.com/economia-y-finanzas/43570-la-generalitat-se-aferra-al-victimismo-y-asegura-
que-el-gobierno-silenciara-a-tv3 (30 October 2015). 
12  Comunicació21: http://comunicacio21.cat/noticies-comunicacio21/67158-ciu-erc-psc-icv-euia-i-cup-uneixen-
forces-contra-la-supressio-de-canals (30 October 2015). 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

37 

another of its multiplexes (frequency 44). However, TV3HD was broadcast on this multiplex, 
and space had been reserved for future reciprocal agreements. Within this context, and 
using the argument of avoiding paralysis in the development of HD broadcasts, the CCMA 
managed to get permission from CAC to lease space on Grupo Godó’s multiplex (frequency 
33) for a minimum period of 18 months and a maximum of four years13. Authorisation came 
on 22 December, one day before signing the contract for the lease, for which the CCMA 
would pay €1.9 million per annum to EDC, which closed down BOM to make way for TV3HD 
(Fernández Alonso & Espín, 2015: 27). 

In summary, on 1 April 2015, Catalonia’s regional DTT offerings were distributed via two 
multiplexes as follows: TV3, 3/24, Super3/33 and Esports3 via the CCMA’s MAUT (frequency 
44) and 8TV, Rac105, BarçaTV and TV3HD via the Grupo Godó’s MAUTP (frequency 33). Radio 
stations were also distributed via these multiplexes. The most significant development since 
then is that the media group Mediaset has become a shareholder in EDC, owning 40% of the 
share capital. The operation was authorised by the CAC and the Comisión Nacional de los 
Mercados y la Competencia (CNMC), Spain’s national markets and competition commission14.  

 
3.3. Balearic Islands 
The 2014 National Technical Plan for DTT, which culminated in the withdrawal of the 
Balearic Islands’ second regional multiplex on 1 April 2015, led to the disappearance of two 
of the CCMA’s three channels: Super3/33 and 3/24. This curtailment of Catalan channels by 
the Balearic Islands’ Government, whose ruling party was the Balearic Islands’ conservative 
party called Partit Popular de les Illes Balears, caused social and political unrest because it 
affected some of the citizens’ sense of identity.  

The root causes of this controversial outcome were the negotiations held between the 
Catalan and the Balearic Islands’ Governments, which enabled people on the islands to tune 
into Catalan channels.  

Among the attempts to formalise reciprocal broadcasts of the regional channels of the 
Balearic Islands and Catalonia, of particular note is the agreement signed in January 2009 by 
Albert Moragues, Minister of the Presidency of the Balearic Islands’ Government, whose 
ruling party was the Balearic Islands’ social-democratic party Partit Socialista de les Illes 
Balears (PSIB), and the Catalan Minister of Culture and the Media, Joan Manuel Tresserras 
(nominated by ERC within the framework of the second tripartite Catalan Government). 
This bilateral agreement, which came in the wake of the failed Canal Eurorregión project15, 
managed to legalise the broadcasts of the Catalan public television broadcaster in the 
Balearic Islands (after broadcasting TV3 illegally for a quarter of a century) and those of the 
Balearic Islands’ public broadcaster in Catalonia (which it began broadcasting in 2009). The 
two Governments agreed to broadcast the international channels TV3Cat and IBSat, whose 
programming was basically self-produced, thereby avoiding problems associated with the 
broadcast rights of certain contents16.  

																																																													

13 Information about the distribution of channels on the regional multiplexes, identified by frequencies of the 
Barcelona demarcation (being the largest) was provided by Carles Salvadó Usach, Head of the Telecommunications 
Service of the Government of Catalonia’s Directorate General for Telecommunications and the Information Society. 
Personal communication, 28 September 2015. 
14 La Vanguardia: http://www.lavanguardia.com/comunicacion/20150521/54431362555/grupo-godo-mediaset-8tv.html 
(30 October 2015). 
15 Eurorregión was a project promoted by the Balearic Islands’ and Catalan Governments in 2004. It intended to 
formalise the broadcasts of the first regional channels via a multiplex providing coverage to all Catalan-speaking 
territories. Among other pitfalls, the project failed because the Spanish Government refused to grant it the 
required radioelectric space (Guimerà i Orts & Blasco Gil, 2015: 6-7). 
16  CCMA: http://www.ccma.cat/324/Catalunya-i-les-Balears-acorden-la-reciprocitat-demissions-entre-TV3-i-
IB3/noticia/353360/ (30 October 2015). 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

38 

Reciprocal broadcasts were made possible by awarding a second regional DTT 
multiplex to the Balearic Islands (Ministerial Order of 13 March 2008) and a third multiplex 
to Catalonia (Ministerial Order of 20 June 2007), which offered enough radioelectric space to 
respectively accommodate the channels of the CCMA and of the Ente Público de 
Radiotelevisión de las Islas Baleares (EPRTVIB), the Balearic Islands’ public radio and 
television broadcasting body. Thus, after the analogue switch-off, the Balearic Islands’ new 
regional DTT offered six channels distributed as follows across the two regional 
multiplexes: 

• Three channels were broadcast on the original multiplex (frequency 65), occupying 
100% of its capacity: the public channels IB3 (25%) and IB3HD (50%), and the channel 
belonging to the private operator Unedisa Telecomunicaciones Baleares, SA (25%). 
This distribution represented a shift compared to the multiplex’s initial distribution, 
which granted 50% of the total capacity to the private sector and 50% to the public 
body in 2006. However, when Televisión Digital de Baleares, SA (part of Grupo Prisa) 
surrendered its concession, 25% of the multiplex’s capacity was freed up. This was 
subsequently used by the public body to broadcast in HD17. 

• Three of the CCMA’s channels (TV3Cat, 3/24 and Super3/33) were broadcast on the 
second multiplex (frequency 26), which had been activated on 18 February 201018. 
The new reciprocal agreement signed in February 2010 legalised the possibility of 
receiving up to three of TVC’s channels in the Balearic Islands (Guimerà i Orts & 
Blasco Gil, 2015: 8-9). IBSat’s broadcasts in Catalonia began in March, but just two-
and-a-half years later, the Balearic Islands’s Government, whose President was the 
conservative José Ramón Bauzá, suspended them in November 2012 to save 
€400,00019, thereby confining the distribution of this international channel of the 
Balearic Islands (IBSat) exclusively to the Internet. The decision did not entail the 
withdrawal of the three TVC channels from the Balearic Islands’ DTT programming 
schedule, so the public could tune into them as usual. 

As already seen when discussing the case of Catalonia, news alluding to the fact that the 
digital dividend release could imply the withdrawal of regional channels spilled out into the 
public arena on 19 May 2014, after certain statements made by the Catalan Minister of the 
Presidency and spokesperson for the Catalan Government.  

It did not take long for the first reactions to come in. The following day, Antoni Gómez, 
Vice-President of the Balearic Islands’ Government, claimed that he had a solution to 
continue broadcasting the channel TV3, but felt that it would be hard to find one for 
Super3/33 and 3/24. Nevertheless, Gómez acknowledged that a second option was being 
examined to retain all of the channels, which involved migrating them to the island 
multiplexes20. However, at a meeting of the DTT Forum on 27 March 2015, just a few days 
from the withdrawal of multiplex 65, the Balearic Islands’ Government asserted that there 
																																																													

17 Antoni Vaquer Mestre, Head of the Telecommunications Service of the Government of the Balearic Islands’ 
Directorate General for Telecommunications. Personal communications between 24 March and 22 September 2015. 
18  Diario de Mallorca: http://www.diariodemallorca.es/television/2010/02/18/canales-tv3-canal-33-super3-324-
inician-emision-tdt/546579.html (30 October 2015). 
19 The sum of €400,000 was the cost associated with the satellite used to broadcast IBSat, which enabled the signal 
to be picked up in Catalonia and then inserted into TVC’s terrestrial network. Europa Press: 
http://www.europapress.es/illes-balears/noticia-ib3-suprimira-emisiones-cataluna-ahorrarse-400000-euros-
20121018145953.html (30 October 2015). 
20 Mallorcadiario.com: http://www.mallorcadiario.com/el-govern-tiene-solucion-para-tv3-pero-admite-
dificultades-para-c33-y-324/ (30 October 2015). 
Island multiplexes provide coverage for one or several islands. On the Balearic Islands, there is one multiplex for 
Mallorca, one for Menorca and a shared one for Ibiza and Formentera. Of the total capacity these multiplexes, 50% 
is directly managed and reserved for the Island Councils. The other 50% is indirectly managed and can be awarded 
to private operators through public tenders according to Antoni Vaquer Mestre (see note 18). 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

39 

was no available technical option to allow all of the channels to be kept, and that the quality 
of IB3HD had been lowered in order to retain TV3Cat21. 

In this period lasting nearly a year, other prominent political stakeholders took 
positions on the issue. The eco-nationalists of Més per Mallorca, the journalists’ association 
Sindicat de Periodistes de les Illes Baleares and the cultural body for the promotion of the 
Catalan language Obra Cultural Balear (OCB) raised concerns from the very start about the 
dangers of losing TVC channels from the islands22. And so did the social democrats. In late 
2014, the OCB suggested using the 50% available capacity of the island multiplexes – over 
which the Island Councils had responsibility – to distribute IB3 and IB3HD (with the 
possibility of doing opt-outs by island); locating TV3 (the original, unadulterated version), 
3/24 and Super3/33, and incorporating Esports3 into multiplex 26; and reserving space for 
Valencian television, if ever it were to broadcast again23. 

The OCB did not offer any solution for the channel belonging to Unedisa 
Telecomunicaciones Baleares, which had a concession for 25% of the total capacity of 
multiplex 65, which was doomed to disappear under the new National Technical Plan for 
DTT. It should be clarified that this company has since been acquired by Sundar Trade of 
Grup Canal 4, which gives this local media group the option to take the leap from island 
television to regional DTT24. 

As the months went by, the debate on the withdrawal of TVC channels became more 
acrimonious. The parliamentary groups of Més per Mallorca and of PSIB assumed as their 
own the OCB’s suggestion to use the capacity of the island multiplexes, and they defended it 
on numerous occasions. In Parliament in late March 2015, both groups accused the 
conservative Government of lacking political will to solve the problem, as well being allergic 
to and scornful of the Catalan language’s protection. The Executive repeatedly denied its 
rejection of the Catalan language and its lack of political will, arguing that the use of the 
island multiplexes was not possible because a legal report by the Balearic Island’s Ministry 
of Economy and Competitiveness pointed out that the proposal was not viable. Another 
reason put forward by the Government was the small audience of the threatened channels, 
3/24 and Super3/33, which was put at 0.1% and 0.2%, respectively, in the early months of 
201525. A third reason according to the Balearic Islands’ Executive was the high cost of using 
the island multiplexes, amounting to nearly €1 million per legislature26. 

The disagreements did not prevent multiplex 65 from being switched off. From 1 April 
2015, on screens in homes across the Balearic Islands, people could only tune into the 
channels relocated on multiplex 26 (IB3, IB3HD, TV3Cat and Canal 4), while the channels 3/24 
and Super3/33 had disappeared completely from the Balearic Islands’ DTT27.  

However, with the regional elections approaching, the withdrawal of the channels 
became part of the campaign, and the potential change in government opened the door to a 
resumption of broadcasts of those channels. In fact, the results of 25 May 2015 saw the 

																																																													

21 http://www.caib.es/pidip/dadesComunicat.do?lang=es&codi=8774850 (30 October 2015). 
22  Mallorcadiario.com: http://www.mallorcadiario.com/mes-y-la-ocb-alertan-del-peligro-de-perder-tv3-324-y-
c33-en-balears/ (30 October 2015). 
23 OCB: http://www.ocb.cat/index.php?noticia=3391 (30 October 2015). 
24 Antoni Vaquer Mestre, Head of the Telecommunications Service of the Government of the Balearic Islands’ 
Directorate General for Telecommunications. Personal communications between 24 March and 22 September 2015. 
25 Diari de Sessions de la Comissió d’Assumptes Institucionals i Generals del Parlament de les Illes Balears (Journal of 
Sessions of the General and Institutional Affairs Committee of the Parliament of the Balearic Islands), no 97, VIII 
Legislature, of 25 March 2015, pp. 1527-1529. 
26 Alejandro Sanz Benejam, conservative Deputy who defended the Government’s position in the Parliamentary 
Committee referred to in the previous note. Personal communication, 23 September 2015. 
27 Antoni Vaquer Mestre, Head of the Telecommunications Service of the Government of the Balearic Islands’ 
Directorate General for Telecommunications. Personal communications between 24 March and 22 September 2015. 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

40 

number of seats held by the conservative Partit Popular fall by almost half. This enabled a 
coalition government to be formed by social democrats and eco-nationalists who, as already 
seen, were equally keen on increasing TVC broadcasts on the Balearic Islands.  

At the time of finalising this article, the new Balearic Islands’ Government had 
published an interesting report containing two proposed solutions on which it had been 
working in order to resume broadcasts of the CCMA’s channels. For one of them, there was 
an insistence on using the island multiplexes, albeit with a number of adjustments 
compared to the solution proposed by the OCB. The estimated cost of doing so was 
€300,000 per year. The other proposal involved leasing Unedisa Telecomunicaciones 
Baleares, SA’s 25% of the multiplex in order to avail itself of the multiplex’s entire capacity. 
This option would imply lowering the quality of the channels28. 

 
3.4. Navarre 
In 2004, the Government of Navarre awarded its only regional multiplex entirely to the 
private sector: 50% to Editora de Medios Independientes de Navarra, which broadcasts 
programmes under the Navarra TV brand, and 50% to Canal 4 Navarra, part of Grupo Prisa, 
which surrendered its licence in March 2012. After calling a new tender, the freed-up half of 
the multiplex was awarded in September 2013 to Abian Komunikazioa, a company that is 
committed to bilingual broadcasts with particular emphasis on the sport called Basque 
pelota, and to Grupo Vaughan, a group that focuses on English-language learning. By doing 
so, and in accordance with the provisions of the new National Technical Plan for DTT, the 
multiplex does not have any capacity for new channels. 

This is important because space restriction is one of the arguments put forward by the 
Navarrese Government, whose ruling party was the regional conservative party called Unión 
del Pueblo Navarro (UPN), to justify putting a freeze on the agreement that would have 
facilitated broadcasts by the Basque public television broadcaster Euskal Telebista (ETB) 
within Navarrese territory29. However, as the reader will see, ETB’s deployment was 
impeded not only by legal limitations but also for economic and political reasons. 

On 3 July 2009, the Government of the Basque Country, whose President was the social 
democrat Patxi López, and the Government of Navarre, whose President was the UPN 
regional conservative Miguel Sanz, signed a Collaboration Protocol to broadcast the 
channels ETB1 and ETB2 within Navarrese territory via a new regional multiplex30. Thus, at 
the Navarrese Executive’s request, the Spanish Ministry of Industry, Tourism and Trade 
agreed to grant this region a second multiplex in a draft resolution sent in July 201031. 

Around that time, ETB, which had been broadcasting illegally (using analogue 
technology) since the 1980s, began to unofficially occupy some of the available digital 
frequencies 32 . Under these circumstances, the Basque Government was particularly 
interested in formalising the public television broadcaster’s broadcasts in Navarre, which it 
was ultimately unable to do owing to a series of discrepancies. 

																																																													

28 Briefing note of the Government of the Balearic Islands’ Directorate General for Technological Development of  1 
September 2015:  http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=2438723&coduo=16&lang=es (30 October 2015). 
29 Edurne Elio Aldunate, Director General for Communication of the Government of the Chartered Community of 
Navarre. Personal communications between 21 April and 3 July 2015. 
30 General Collaboration Protocol between the Autonomous Community of the Basque Country and the Chartered 
Community of Navarre of 3 July 2009, provided by Edurne Elio Aldunate. 
31 Information confirmed to the authors by Edurne Elio Aldunate. 
32 For example, in 2012, ETB1 and ETB2 DTT signals could be picked up in the city and county of Pamplona thanks to 
a private repeater installed by a group of people who preferred to remain anonymous. Diario de Navarra: 
http://www.diariodenavarra.es/noticias/mas_actualidad/television/etb_desde_ayer_pamplona_tdt_traves_repetid
or_privado_62930_1036.html (30 October 2015). 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

41 

From an economic perspective, the first disagreement between the Basque and 
Navarrese Executives was about the distribution of costs relating to signal transport, 
broadcasting and maintenance. Section b of the Third Clause of the Collaboration Protocol 
signed in July 2009 states that the Government of Navarre promises to provide the 
broadcasting service of the multiplex throughout the Chartered Community of Navarre 
under market conditions, with the Basque public television broadcaster being liable to pay 
the costs of transporting and maintaining the two television signals (ETB1 and ETB2). 

However, when the Navarrese Government estimated the annual signal transport, 
broadcast and maintenance cost at €1 million, the Basque Government disagreed because it 
felt that the ETB channels would only use half of the multiplex and, consequently, it should 
not have to pay more than 50% of the cost33. 

From a political perspective, the main reason for disagreement was the Basque 
Government’s violation of the third condition contained in Section b of the Third Clause of 
the Collaboration Protocol, which refers to respect for the institutional reality of the 
Chartered Community of Navarre. It is translated from Spanish below for information 
purposes: 

The political, social and institutional reality as well as the symbols and identity of 
Navarre shall be respected in ETB broadcasts in accordance with the laws in force and with 
Constitutional Court Ruling 94/1985 of 29 July.  

The Chartered Community of Navarre shall be presented and represented as a reality 
differentiated from the Autonomous Community of the Basque Country and its historic 
territories in news items written by ETB professionals, in presentations of the same and in 
their geographical aspects.  

Likewise, in all self-produced ETB programmes, attempts shall be made to include and 
respect the different political and ideological sensitivities of the Chartered Community of 
Navarre. 

The Collaboration Protocol was approved in July 2009, just two months after the social 
democrat Patxi López became President of the Government of the Basque Country. During 
his term of office, the Basque public television broadcaster changed the weather maps and 
stopped referring to the Chartered Community of Navarre as part of the greater region of 
the Basque Country34. After Íñigo Urkullu’s victory in the regional elections held in October 
2012, the return of the Basque nationalist party called Partido Nacional Vasco to the 
Presidency of the Government of the Basque Country also meant a return to the previous 
situation.  

Within this context, on 27 March 2013, the Navarrese Government considered that the 
above-mentioned Collaboration Protocol had been broken, arguing that ETB’s new weather 
maps represented a territorial unit between the Autonomous Community of the Basque 
Country and the Chartered Community of Navarre that the Navarrese Executive deemed 
contrary to the institutional reality of both Communities and in contravention of the 
political will that Navarrese citizens expressed at every election. Indeed, it claimed that they 
amounted to a failure to comply with the commitments made in 200935. 

																																																													

33 Íñigo Pérez, Technical Director of Itelazpi, the Basque Government’s public telecommunications company. 
Personal communications between 20 and 22 may 2015. 
34 The greater region of the Basque Country refers to a territory that extends beyond the boundaries of the 
Autonomous Community of the Basque Country to include the Chartered Community of Navarre and some 
territories across the Pyrenees belonging to France. 
35 Government of Navarre press release of 27 March 2013, an excerpt of which is translated from Spanish here for 
information purposes: “The Government of Navarre considers that the Collaboration Protocol with the 
Government of the Basque Country for the reception of ETB in the Chartered Community of Navarre has been 
broken.” Provided by Edurne Elio Aldunate, Director General for Communication of the Government of the 
Chartered Community of Navarre. 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

42 

A few months later, other solutions for receiving ETB in Navarre were explored. Thus, 
in December 2013, the Basque public body informed the Government of Navarre, whose 
ruling party was UPN, that it was going to digitalise the analogue network of Pamplona in 
order to broadcast on Navarrese DTT under the resolution of the Chartered Parliament that, 
two months’ earlier36 (and again a few days after)37, had supported by majority (with votes 
against cast by UPN and the conservative Partido Popular) the provisional digitalisation of 
that signal until a definitive solution could be found. However, the Navarrese Government 
denounced illegal occupation (for the second time after the attempt to do so in 2012, which 
led to an illegal antenna being shut down and a fine of €54,000 being issued)38. After sending 
a conciliatory letter to his Navarrese counterpart, the President of the Basque Country39 
forced ETB’s Director Maite Iturbe to reverse the action40. 

The economic and political discrepancies between the Government of Navarre and the 
Government of the Basque Country are hampering, as already seen, any chance of reaching 
an agreement to permit ETB broadcasts within Navarrese territory. The positions have 
become increasingly entrenched, and the Navarrese Government has ended up marking out 
three red lines: legal compliance, respect for the institutional reality of Navarre and zero 
cost to the Navarrese people 41 . This three-fold stipulation has not been met. 
Notwithstanding the above, in 2014, the Basque and Navarrese Executives agreed to re-apply 
for a second multiplex in an attempt to sort the problem out. However, the application was 
refused by the Spanish Ministry of Industry, Energy and Tourism a few days before the 
approval of the National Technical Plan for DTT, which, as already explained, limits the 
available spectrum for regional DTT to a single regional multiplex42. 

All the same, the presence of ETB in the Chartered Community of Navarre has been 
retained thanks to the actions of Itelazpi, the Basque Government’s public 
telecommunications company, which is causing interference in the broadcasts of the 
regional DTT channels that have licences to broadcast. Although the new Navarrese 
Executive – whose President is Uxue Barkos of the regional nationalist political coalition in 
Navarre called Geroa Bai – is aware of and approves of this fact, it may result in the 
cessation of ETB broadcasts once the reports being drafted by technicians from the 
Delegation of the Government of Spain in Navarre have been completed. All of this is going 
on while the Navarrese Government is negotiating with the private regional DTT operators 
to find a solution enabling the broadcasts by the Basque public television broadcaster in this 
self-governing region to be formalised43. 

 
 

																																																													

36Europapress.com: http://www.europapress.es/navarra/noticia-parlamento-foral-pide-eitb-digitalice-red-
analogica-captacion-navarra-20131025130355.html (30 October 2015). 
37 Parliament of Navarre: http://www.parlamentodenavarra.es/inicio/comunicacion/noticias-y-
actualidad.aspx?idnoticia=5192 (30 October 2015). 
38 Government of Navarre press release of 11 December 2013: 
http://www.navarra.es/home_es/Actualidad/Sala+de+prensa/Noticias/2013/12/11/gobierno+navarra+denuncia+intro
mision+ilegal+euskal+telebista+etb+en+la+television+digital+terrestre.htm (30 October 2015). 
39 Letter from the Basque President, Íñigo Urkullu, to the Navarrese President, Yolanda Barcina, of 12 December 
2013, provided by Edurne Elio Aldunate, Director General for Communication of the Government of the Chartered 
Community of Navarre on 12 May 2015. 
40 El Mundo: http://www.elmundo.es/pais-vasco/2014/09/10/5410165822601dcc1f8b4577.html (30 October 2015). 
41 Edurne Elio Aldunate, Director General for Communication of the Government of the Chartered Community of 
Navarre. Personal communications between 21 April and 3 July 2015. 
42 El Mundo: http://www.elmundo.es/pais-vasco/2014/09/10/5410165822601dcc1f8b4577.html (30 October 2015). 
43 Diario de Navarra, 29 October 2015, p. 26.  
	



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

43 

4. Conclusions 
Since 2007, the available frequencies for television services have been considerably reduced 
–and will be further reduced– for Europe. Several changes in the ITU’s Radio Regulations 
after WRC-2007 have been diligently taken on board by the EU, forcing Member States to 
release the digital dividend (790-862 MHz band) historically occupied be Hertzian television 
so that it can be used for electronic communication services.  

The implications of the dividend release and the subsequent relocation of broadcasts 
(corresponding to channels 61 to 69 on the aforementioned band) have been the costs 
relating to simulcasts for operators and to the adaptation of communal aerial installations 
for citizens, as well as issues associated with retuning that have been time-wasting for 
viewers.  

For the self-governing regions, the first digital dividend has led to the loss of a 
multiplex in each one, leaving all of them with a single multiplex each, a situation that was 
provided for under the 1998 National Technical Plan for DTT. Catalonia is the exception to 
the rule, as it has retained the additional multiplex awarded to it in 2003.  

In some self-governing regions, the spectrum’s reduction has clearly undermined the 
possibility of expanding regional DTT channel offerings through reciprocal agreements (the 
cases of Catalonia, the Balearic Islands and Navarre) until, that is, the advent of signal 
compression innovations and the legal framework’s recognition thereof. The reduction has 
even seen several channels disappear from the programming schedule, despite being legally 
broadcast (the cases of the Catalan channels 3/24 and Super3/33 in the Balearic Islands).  

In other self-governing regions (Andalusia in this instance), it would not be viable to 
retain the existing public offerings in accordance with the regulations in force (a maximum 
of four SD channels) if the private companies that have obtained licences were to start 
broadcasting.  

Moreover, as HD requires more space on the multiplex, its implementation would 
logically be affected by the spectrum reduction discussed throughout this article. 

It is has been observed, therefore, that the dividend release clearly curtails the chances 
of implementing reciprocal agreements between bordering self-governing regions (the law 
only provides for agreements in such cases) and of rolling out HD. All this is set within a 
context where, for the time being, private regional DTT has shown itself to be a resounding 
failure: some operators have returned their licences (Prisa) while others have leased them to 
teleshopping companies (Vocento) or quite simply have never broadcast or have done so in 
clear breach of the conditions of their licences.  

Faced with potential new reductions in the spectrum for DTT, one can only hope that it 
will be possible to work with all the stakeholders to ensure that the impacts of new changes 
are assessed and mitigated in advance, respecting the social value of Hertzian television 
nationally, regionally and locally. 

 A pending matter is, of course, an analysis of the policies of the new Governments 
emerging from the 2015 regional elections, whose work had only just started at the time of 
finalising this article in November 2015. 
 

 

 

 

 
 
 
 



Gutiérrez Montes, E., Espín, M. & Fernández Alonso, I.  
Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain:  

the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre 

ISSN 2386-7876 – © 2016 Communication & Society 29(4), 29-44 

44 

References 
Fernández Alonso, I., Espín, M. (2015). Les polítiques de comunicació. In M. Civil, J. Corbella 

Cordomí, C. Ferré Pavia, & J. Sabaté (Eds.), Informe de la comunicació a Catalunya 2013-
2014 (pp. 21-32). Retrieved from: http://incom.uab.cat/informe/edicion.asp?id=15 

Guimerà i Orts, J.A., Blasco Gil, J.J. (2015). La regularización de las emisiones de televisión 
autonómica fuera de la comunidad de origen: el caso de Cataluña (2004-2014). Área 
Abierta 15(2), 1-17. Retrieved from: 
http://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/49525 

Guimerà i Orts, J.A. (2014). Les polítiques de mitjans de comunicació durant els governs de Jordi 
Pujol: premsa, ràdio i televisió en el procés de reconstrucció nacional de Catalunya. 
Barcelona: Proa. 

 
 
 


