
V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

203

ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y  
ANA FERNÁNDEZ VISO

COMUNICACIÓN Y SOCIEDAD
Vol. XXV • Núm. 2 • 2012 • 203-230

Mariaisabel.fernandez@uab.cat, Ana.fernandez.viso@
uab.cat

Isabel Fernández Alonso. Lecturer in the Department of 
Media, Communication and Culture, and Researcher at 
the Institute of Communication’s Communication Poli-
cies Observatory. Autonomous University of Barcelona. 
Institute of Communication. 08193 Barcelona.

Ana Fernández Viso. Lecturer in the Department of 
Media, Communication and Culture, and Researcher at 
the Institute of Communication’s Communication Poli-
cies Observatory. Autonomous University of Barcelona. 
Institute of Communication. 08193 Barcelona.

Internal pluralism in the governance of public 
service broadcasters in Spain and the role of social 
groups and professionals. The case of RTVE1

Pluralismo interno de gestión. Rol de los colectivos sociales 
y de los profesionales en el gobierno de las radiotelevisiones 
públicas en España. El caso de RTVE
Music in the advertising communication

1 This article was written within the framework of two RD&I projects funded by the Spanish 
Ministry of Science and Innovation: The impact of the Internet on redefining the public service con-
cept of regional public television broadcasters in Spain, led by Juan Carlos Miguel Bustos (CSO2009-
11250, sub-programme SOCI) and The rollout of DTT in Spain and the Impact on Pluralism, led 
by María Dolores Montero (CSO2010-17898, sub-programme COMU).

Recibido: 2 de marzo de 2012 
Aceptado: 15 de marzo de 2012

AbstrAct: ���� ����� �x�m���� �������� 
��u�����m �� ��� gov������� of �ub��� 
���v��� b�o�d������� �� S����, � d��
m����o� of ��u�����m o� w���� v��y 
������ �������� ��� b��� do�� �� ���� 
�ou���y. I� ������u���, �� ����y��� ��� 
�o�� ���y�d by �o���� g�ou�� ��d ��o�
f����o���� �� ��� m���g�m��� ���u��
�u��� of S������ �ub��� ���v��� b�o�d�
������� ���oug� ����� �����������o� �� 
��� �dv��o�y �ou����� ��d ��of����o��
�� �ou����� of �u�� m�d��. B���u�� of 

Resumen: Este artículo aborda el es-
tudio del pluralismo interno de la 
estructura de gobierno de las radio-
televisiones públicas en España, una 
dimensión del pluralismo mediáti-
co apenas estudiada en este país. 
Se analiza, en concreto, el rol que 
desempeñan los colectivos sociales y 
los profesionales en la gestión de las 
corporaciones audiovisuales públicas 
españolas a través de su participación 
en los consejos asesores y los conse-



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

204

1. Introduction: object of study, importance of the topic and methodology

In a European context marked by the implementation of increasingly 
economistic public communication/media policies (public value tests are a 
case in point) that limit the strategies of public service media (especially on 
the Internet), and by the emergence of a number of worrying signs of gover-
nment interference in this sector (for example, the return to governmental 
appointment of the Chief Executive Officers of France Télévisions and Radio 
France in 2009), it is crucial to defend the role that academia and several 
international organisations have assigned to public service media as guarantors 
of pluralism and, ultimately, of democratic vigour.

Given the importance of defending that role, which has recently been embra-
ced by the Council of Europe Commissioner for Human Rights2, this article takes 
an in-depth look at one of the ways in which public service media can help to 
channel, reflect and foster societal diversity: ensuring pluralism at the very heart 
of their governing bodies. Internal pluralism in the governance structure also 
significantly contributes to independence, accountability and transparency, all 
of which are increasingly being demanded of public service media in Europe.

This article first of all reviews the governance models of public service 
broadcasters in Europe, with a particular focus on those that have a greater 
degree of internal pluralism in their management structures. It then offers an 
in-depth analysis of the case of public service media in Spain, which are of 
particular interest because the sheer number of such media is unparalleled 
anywhere else in Europe. They are repeatedly called into question, however, 

2 COUNCIL OF EUROPE COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, Public Service Media 
and Human Rights. Issue Discussion Paper, CommDH (2011) 41, Strasbourg, 6 December 2011. 
Similarly, COUNCIL OF EUROPE COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, Human Rights 
and a changing media landscape, Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2011.

��� �m�o������, ��� ���� of R�VE �� d���
�u���d �� ���g��.

K�ywo�d�: M�d�� ��u�����m, �ub��� 
���v��� m�d��, �dv��o�y �ou�����, ��o�
f����o��� �ou�����, b�o�d������g �o���
�y.

jos profesionales de estos medios. 
Por su especial relevancia, se estudia 
en profundidad el caso de RTVE.

Palabras clave: Pluralismo mediático, 
medios públicos, consejos asesores, 
consejos profesionales, política au-
diovisual.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

205

because of their high degree of politicisation on the one hand, and their high 
cost to the various public administrations on the other3.

Particularly, the article focuses on the presence and impact of social groups 
and professionals in the governing bodies of Spain’s national and regional 
public service broadcasters. It does not contemplate local broadcasters, which 
are now more marginal than ever in the new digital context4. The case of 
Radiotelevisión Española (RTVE, Spanish Broadcasting Corporation) is discus-
sed at length, putting special emphasis on TVE (Spanish Television), given 
that it is the medium with the highest social impact. Reference is made to 
impact and not just presence because, in RTVE and in several regional public 
service broadcasters, important examples have been found of how professional 
organisations other than trade unions can exert a degree of influence over 
decisions taken by their respective governing bodies, thus favouring indepen-
dent journalism and news pluralism as a result. In fact, as will be demonstrated 
throughout the article, it is precisely in the professional sphere where the most 
encouraging signs can be found, if the real goal is to continue to move towards 
the depoliticisation of Spanish public service media. 

The approach to this study involved a review of the extensive literature, 
numerous legislative documents and various websites, as well as consulta-
tions and interviews conducted by e-mail and phone with the management 
bodies of every existing public service broadcaster and with members of the 
various advisory councils and professional councils in operation. Each of these 
sources will be duly cited throughout the article. The data contained in the 
article were up to date as at 1 December 2011, coinciding with the return of 
the conservative Partido Popular to power in Spain. As this article was being 
finalised, the new Prime Minister, Mariano Rajoy, announced that one of his 
priorities was to promote new forms of management of public service media.

2. Pluralism and public service media

The value that contemporary Western societies place on diversity and 
pluralism springs from the tenets of enlightened philosophy and from the 

3 FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel; BONET, Montserrat et al., “Spanish Public Broadcasting. 
Defining traits and future challenges following analogue television switch-off”, Observatorio 
(OBS*), vol. 4, nº 3, 2010, pp. 301-318.
4 FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel & DÍAZ-GONZÁLEZ, Mª Jesús, “Digital Terrestrial Tele-
vision Rollout Policies in Spain and the Changing Scene of Television in the Context of 
Analogue Switch-off”, International Journal of Digital Television, vol. 3, nº 3, 2010, pp. 289-307.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

206

processes of shaping the modern state, economy and society. The recognition 
of the dignity of human beings and of their ability to make independent and 
critical use of the faculty of reason that they possess laid the foundations for 
the attribution and enactment of their civil and political rights from the 18th 
century. Freedoms of thought, expression and public debate were upheld as the 
legal assurance and ethical foundations of, a priori, the moral rationalisation 
of politics and of the development of the rule of law, while liberal democracy 
emerged as a system for managing pluralism and diversity.

Nowadays, media pluralism is one of the manifestations and specific indi-
cators of a society’s democratic nature, insofar as “Pluralistic arrangements for 
mass media can be seen as essential weapons in resisting trends to centralized 
control and uniformity”5. Firstly, a plural media system and free, independent 
media together allow citizens to access the information they need to be able 
to participate actively in democratic processes. And secondly, they facilitate 
encounters and open debate between and among the diversity of voices within 
a society on the concerns and opinions that it may have, which is crucial to 
the proper functioning of democracy. This conclusion has ample support in 
both the literature6 and in statements made by international organisations on 
the pluralism of media systems7.

In this respect, a commitment to media pluralism is a core element of 
communication policies, both national and supranational. In the context of 

5 MCQUAIL, Denis, La acción de los medios. Los medios de comunicación y el interés público 
[Media Performance. Mass Communication and the Public Interest], Amorrortu, Buenos Aires, 
1992, p. 214.
6 See for example: MCQUAIL, Denis, La acción de los medios. Los medios de comunicación y 
el interés público [Media Performance. Mass Communication and the Public Interest], Amorrortu, 
Buenos Aires, 1992; BLUMLER, Jay, Televisión e interés público [Television and The Public Inter-
est], Bosch, Barcelona, 1993; CURRAN, James & SEATON, Jean, Power without responsibil-
ity. The press, broadcasting, and new media in Britain, Routledge, London, 2003; HITCHENS, 
Lesley, Broadcasting Pluralism and Diversity. A Comparative Study of Policy and Regulation, Hart 
Publishing, Portland, 2006; and K.U. LEUVEN-ICRI et al., Independent Study on Indicators for 
Media Pluralism in the Member States–Towards a Risk-Based Approach, prepared for the European 
Commission, Directorate-General Information Society and Media, Leuven, 2009.
7 See for example: COUNCIL OF EUROPE, Media diversity in Europe, report prepared by the 
Advisory Panel to the CDMM on media concentrations, pluralism and diversity questions, 
Strasbourg, December 2002, H/APMD (2003) 1; EUROPEAN COMMISSION, Media Pluralism 
in the Member States of the European Union, Commission Staff Working Document, Brussels, 
16 January 2007, SEC (2007) 32; EUROPEAN PARLIAMENT, Resolution of 25 September 
on concentration and pluralism in the media in the European Union (2007/2253 (INI)), Brussels, 
2008; UNESCO, Media Development Indicators: A Framework for Assessing Media Development, 
UNESCO, Paris, 2008.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

207

Member States of the Council of Europe, Article 10 of the European Conven-
tion for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms obliges those 
States to protect the diversity of opinions in the media. The jurisprudence of 
the European Court of Human Rights has clarified that without a plurality of 
voices and opinions in the media, such media cannot fulfil their role of contri-
buting to democracy. The rights assured by the European Convention on Human 
Rights were explicitly recognised as general principles of European Union (EU) 
law in Article 6.2 of the Treaty on European Union (Maastricht/Amsterdam). 
The Treaty of Lisbon made them binding, thus putting their legal value on 
the same level as that of treaties. Beyond the European context, Article 55 of 
the Declaration of Principles of the World Summit on the Information Society 
(WSIS) included a specific commitment by the signatories to the values of 
independence, pluralism and diversity of the media.

At the time of writing this article, no agreement had been reached to pro-
duce a European directive on this issue. Consequently, the incorporation and 
specification of the mandate to protect and promote pluralism in the legislation 
of every EU country falls to the national governments, which, while agreeing 
on the objective, disagree on the means of attaining it. Such differences stem 
from their definitions of the concept of pluralism and from the normative 
frameworks within which they have to deal with its regulation. Regarding the 
latter, a study on media pluralism in the EU prepared for the European Com-
mission by the University of Leuven in 2009 found that there were two very 
different logics of reasoning: the neoliberal, free market of ideas model on the 
one hand, and the Habermasian public sphere approach on the other. While 
the former is based on competition and freedom of choice, the latter stresses 
a broader defence of “principled pluralism” in an attempt to serve society as a 
whole, with its various political views and cultural values8.

As highlighted by Czepek, Hellwig & Nowak9, one of the first issues 
around which different stances revolve is whether it is enough to assure media 
pluralism by law, or whether decisive policies for its active promotion are 
also required (through subsidies for example). The minimalist stance can be 
likened to a neoliberal approach that safeguards free competition in the ideas 
and media content markets, whereas the maximalist stance favours the design 
and implementation of a regulatory model that creates the necessary conditions 
to ensure the presence of critical and minority opinions and interests on the 

8 Cfr. K.U. LEUVEN-ICRI et al., op. cit., p. 5.
9 CZEPEK, Andrea, HELLWIG, Melanie & NOWAK, Eva, Press Freedom and Pluralism in 
Europe. Concepts and Conditions, Intellect Books, Bristol, 2009, p.11.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

208

changing media landscape, as well as free, open debate between the plurality of 
views, interests and values held by society. Between the two, there is clearly a 
continuum of possibilities that endeavour to respond to the tension generated 
by a clash of both rationalities.

2.1. Dimensions of pluralism

When it comes to specifying the definition and scope of pluralism in the 
context of broadcasting policy and regulation, Hitchens10 identifies four 
dimensions that need to be taken into account: the existence of different types 
of media structures and services (for example, public, private, community, 
regional, local, etc.); the plurality of ownership; the diversity of opinions 
reflected by the media; and the variety of programme types and genres, inclu-
ding both news and entertainment content. The first two dimensions refer 
to the way in which the media environment is structured, that is to say, to 
‘external’ pluralism. Hitchens uses the term ‘internal’ pluralism to refer to the 
third and fourth dimensions, in other words, to the material object of broad-
casting activity: content. However, the author points out that American and 
Australian regulation tends to use the term ‘diversity’ instead of ‘pluralism’, 
and that in the United Kingdom the term ‘pluralism’ is used to refer to external 
pluralism and ‘diversity’ to internal pluralism.

Adhering to the distinction between external and internal pluralism, 
measures to regulate broadcasting pluralism could be classified into two broad 
categories: structural regulation and content regulation. The first would 
encompass a set of laws and legal provisions determining the types of broad-
casting service that can be set up, who can control them and how they are 
controlled. The regulation of content would include every measure aimed at 
assuring a proper and fair representation of social, political and cultural groups 
in the programming. The European Commission concludes that assuring 
pluralism in the media11 involves adopting measures that ensure access by 
citizens to a variety of sources of news, opinions, voices, etc. to allow them 
to form their own opinions “without the undue influence of one dominant 
public opinion forming power”.

10 Cfr. HITCHENS, Lesley, op. cit., pp. 8-9.
11 EUROPEAN COMMISSION, op. cit., p. 5.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

209

Hoffmann-Riem12 suggests using the concept of internal pluralism not only 
to refer to the degree to which the content of broadcasts reflects the diversity 
of views and concerns within a given society, but also to analyse the extent 
to which such diversity is represented in the management structures of broad-
casting corporations. The latter aspect acquires particular importance in the 
case of public service media, for the purposes of including, in their operational 
dynamics, the principle of accountability to citizens and the potential for 
citizens to contribute to decision-making processes on this issue, as suggested 
by Peter Humphreys13.

In fact, European countries like Germany and Sweden incorporate repre-
sentatives of various political, social and cultural forces –including trade unions 
and industrial and professional associations– into the governing bodies of their 
public television broadcasters. In the case of Germany, even private television 
broadcasters have created –voluntarily or by force– programming councils with 
similar representations, albeit of a consultative nature only14. In Sweden, the 
pluralism of the management structure of the State broadcasting corporation 
even extends to its system of ownership: 60% is distributed among civil society 
groups, such as trade unions, Churches and consumer organisations, and the 
remaining 40% is in the hands of the press and the business sector15.

2.2. Pluralism and governance models of public service broadcasters in Europe

From the perspective of promoting media pluralism, public service broad-
casters play an essential role in building the diversity of the system on the one 
hand, and ultimately in safeguarding its proper articulation in the politico-
democratic game. So, to ensure that they are satisfactorily able to carry out 
both this political function and their broader mandate of offering a news, 
educational, cultural and entertainment service to society as a whole, their 
editorial independence is crucial. However, their very nature –that of public 
bodies– and their interaction with political activity entails obvious risks with 
regard to safeguarding their independence and impartiality. Control and 

12 HOFFMANN-RIEM, Wolfgang, Regulating Media. The Licensing and Supervision of Broadcast-The Licensing and Supervision of Broadcast-
ing in Six Countries, The Guilford Press, New York, 1996, p. 284.
13 HUMPHREYS, Peter, Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University 
Press, Manchester, 1996, p. 121.
14 HOFFMANN-RIEM, Wolfgang, op. cit., p. 131.
15 HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, Sistemas mediáticos comparados [Comparing Media 
Systems], Hacer, Barcelona, 2008, p. 156.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

210

accountability mechanisms are therefore necessary to foresee and forestall the 
politicisation of –and even government interference in– such broadcasters.

In this respect, Kelly16 makes a three-way distinction of relationships bet-
ween public broadcasting corporations and politics: formally autonomous sys-
tems, politics-in-broadcasting systems and politics-over-broadcasting systems. 
The first is characterised by having mechanisms that distance government and 
political parties from the decision-making processes of public service media, as 
is the case for the BBC. In the second system, which is in place in Germany, 
Denmark and Belgium, the boards of such media include representatives of 
political parties and various social groups. Finally, the third system corresponds 
to countries where, like in Greece and Italy, political parties have greater 
power to intervene in the decisions of public service media, either through 
their governments or parliaments.

Following Humphreys17, Hallin and Mancini18 distinguish four models 
of public service media governance: the government model, the professional 
model, the parliamentary model and the civic/corporatist model.

In the first model, a government or, indirectly, a political party with a 
parliamentary majority has effective control of the public service broadcaster. 
This would be the case of Greece, Portugal or Spain before the 2006 legislative 
reform. In some respects, the other three models can be seen as “solutions to 
the problem of how to keep public broadcasting […] from falling under the 
control of the most powerful political force and failing to serve a politically 
diverse society”19.

The professional model, as embodied by the BBC, solves the problem by 
giving media professionals internal control over the public service broad-
caster, on the assumption that, in the programmes, they will represent the 
diversity of society from a neutral position. The BBC Trust, an operationally 
independent body of the BBC consisting of 12 trustees appointed by Queen 
Elizabeth II on advice from Ministers, has been responsible for appointing the 
BBC’s Director-General since 2007. In turn, the Director-General leads the 
Executive Board, which is responsible for operational management and the 

16 KELLY, Mary, “Influences on Broadcasting Policies for Election Coverage”, in BLUMLER, 
Jay (ed.), Communicating to Voters. Television in the First European Parliamentary Elections, Sage, 
London, 1983, pp. 65-82, cited by BLUMLER, Jay, op. cit., p. 29; HALLIN, Daniel & MAN-
CINI, Paolo, op. cit., p. 29; HARDY, Jonathan, Western Media Systems, Routledge, London, 
2008, p. 52.
17 Cfr. HUMPHREYS, Peter, op. cit., pp. 155-158.
18 Cfr. HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, op. cit., pp. 27-30.
19 HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, op. cit., p. 29.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

211

delivery of BBC services. Besides the Director-General, the Executive Board 
is made up of Executive Directors who are responsible for each of the six main 
areas of the BBC. The Executive Board also has five Non-Executive Directors 
from outside (private sector and various business areas). The more or less 
veiled attempts to break the renowned editorial neutrality of the BBC led by 
British politicians at different times throughout the history of the corporation20 
have met with limited success. According to Tunstall, the BBC has managed 
to remain notably depoliticised in comparison to its European counterparts 
throughout its 90-year existence21.

The parliamentary and corporatist governance models of public service 
media choose to share the capacity to exert influence over the governance 
of such media among all political groups with parliamentary representation 
in the case of the former, and among such political groups and other socially 
important groups in the case of the latter. The aim of doing so is to ensure 
that no political majority is able to control public service broadcasting. The 
Italian public service broadcaster in the 1990s and the Austrian public service 
broadcaster as it is today exemplify the parliamentary or proportional repre-
sentation model, while the German and Dutch ones correspond to the civic or 
corporatist model, insofar as they incorporate representatives of various social, 
political and cultural groups into their governing bodies.

The German Federal Constitution assures the pluralism of the German 
public broadcasting system –the world’s largest in terms of the number of 
television programme hours produced annually– and the non-interference by 
the State in that system. The Federal Constitutional Court has been instru-
mental in strengthening and developing the system, and has even protected 
it from political interference in the process of defining its needs and levels of 
funding22. After World War II, the German public service broadcaster was 
restructured in accordance with a federal institutional design that granted 
media-related powers to the Länder. As a result, the Länder have created their 
own public broadcasting corporations, which, by means of various treaties 

20 Cfr. CURRAN, James & SEATON, Jean, op. cit., pp. 107-235.
21 TUNSTALL, Jeremy, “The BBC and UK Public Service Broadcasting”, in IOSIFIDIS, Petros 
(ed.), Reinventing Public Service Communication. European Broadcasters and Beyond, Palgrave 
Macmillan, Basingstoke, 2010, p. 149.
22 See: HOFFMANN-RIEM, Wolfgang, op. cit.; WOLDT, Runar, “Public Service Broadcasting 
in Germany: Stumbling Blocks on the Digital Highway”, in IOSIFIDIS, Petros (ed.), Reinventing 
Public Service Communication. European Broadcasters and Beyond, Palgrave Macmillan, Basing-
stoke, 2010, pp. 171-182.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

212

among them, have given rise to the establishment of two national public 
television broadcasters: ARD and ZDF.

Besides management pluralism stemming from the fact that they are 
formed by a network of regional television broadcasters, the boards of ARD 
and ZDF are made up, in accordance with a proportional representation rule, 
of representatives of political parties, trade unions, business organisations, 
Churches, universities, cultural institutions and NGOs, as a mechanism that 
assures the political independence of such media and their accountability to 
society. However, the fact that Members of Parliament sit on the boards and 
that socially important groups usually have certain political leanings has not 
freed the system from debate on its possible politicisation23. Nevertheless, 
German public television broadcasters as a whole have an audience share of 
44% in a broadcasting market that is considered to be the most competitive 
one in Europe24.

According to Hallin and Mancini25, the Dutch system represents the purest 
example of the civic or corporatist governance and control model of public 
service media. The establishment of public service broadcasting was based 
on a form of external pluralism that consisted in distributing the time and 
resources available among five State-wide radio organisations (broadcasting 
associations) made up of the country’s main religious and socio-political groups 
or ‘pillars’. The formula remains in force and, with the advent of television, 
was extended to that medium too. Two State-wide public service channels 
were initially created, with a third channel added in 1988, whose production 
resources (material and financial) and broadcast time are shared among the 
various broadcasting associations on the basis of the number of members each 
one has. This distribution was combined with the assurance of other organised 
groups’ right of access to the production and distribution of content on public 
service media26. So, public funding is distributed among a number of content 
producers on the basis of the broadcast hours allocated to each of them, always 
in accordance with their social basis27.

The Netherlands Broadcasting Foundation (NOS) was created in 1969 
with the mandate of administering, regulating and coordinating public service 

23 HUMPHREYS, Peter, op. cit., p. 152.
24 WOLDT, Runar, op. cit., p. 172.
25 HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, op. cit., p. 29.
26 DAALMEIJER, Joop “Public Service Broadcasting in the Netherlands”, Trends in Commu-
nication, 12 (1), 2004, pp. 33-45.
27 They must have a minimum of 50,000 members to be able to apply for public funding and 
broadcast time on one of the three public service channels.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

213

media28 (at that time, five radio and two television channels) and providing 
them with some content of national importance, such as news programmes and 
coverage of sporting events. The overarching value of consensus in Dutch poli-
tical life was once again applied to the composition of the supervisory council 
of the NOS, made up of representatives of broadcasting associations that are 
concession holders of the public service system, who also sit on the governing 
bodies of the 14 regional public television broadcasters in the Netherlands. 
The structure of the NOS has undergone major changes over the last four 
decades29, but the influence of broadcasting associations over its governance 
system is still significant.

The Dutch public broadcasting system is undoubtedly one of the most com-
plex in Europe, and one that has deployed the highest number of mechanisms 
aimed at assuring pluralism and accountability to society. Nevertheless, the 
degree of social representation of concession-holding broadcasting organisations 
–the number of which is due to fall by 2015– is currently being questioned30.

In practice, however, the four governance models of public service media 
usually appear in combination. Thus, for example, Nordic countries have 
tended to adopt elements of the professional, parliamentary and corporatist 
models31. Below, we shall see what is happening in the case of Spain, which, 
in recent years, has shown some signs of progressing from the government 
model to the parliamentary model.

3. Governing bodies of public service broadcasters in Spain: between government 
interference and party quotas

It was after dictator Francisco Franco’s death in 1975 that Spain’s transition 
towards democracy began, and public service media were clearly a part of that 

28 NOS combined the Netherlands Radio Union (NRU, founded in 1947) and the Netherlands 
Television Foundation (NTS, founded in 1951).
29 For example, it was divided into two entities in 1995 with the creation of the Netherlands 
Programming Foundation (NPS), which took on the duties of providing cultural, educational, 
children’s and youths’ programmes. The NPS was renamed the NTR in 2010, after merging with 
two minority broadcasting organisations. The NOS’s task of coordinating the public broadcasting 
system was formally separated from its function of providing news and sports programmes in 
2002 with the formation of Netherlands Public Broadcasting (NPO).
30 DONDER, Karen, “The Netherlands”, in DONDERS, Karen, Public Service Media and Policy 
in Europe, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2012, p. 177.
31 Cfr. HUMPHREYS, Peter, op. cit., pp. 156-157; HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, 
op. cit., pp. 155-156.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

214

process. So, after lengthy negotiations between centre-ground party Unión de 
Centro Democrático (UCD) –the governing political party at that time– and 
the social-democratic Partido Socialista Obrero Español (PSOE) –the main 
opposition party at that time– Act 4/1980 was passed, thus giving rise to the 
Estatuto de Radiotelevisión Española (Spanish Broadcasting Corporation Stat-
ute). From that time and for nearly a quarter of a century, that Act –adapted 
to the new political context– regulated the organisation and operation of 
national public service broadcasting. From 1980, RTVE had two governing 
bodies: a Director-General with wide-ranging powers appointed directly by 
the government, and a Board made up of 12 members appointed by a two-
thirds parliamentary majority (half by the Congress of Deputies and half by 
the Senate). Both the Director-General and Board members were appointed 
for a period equal to a term of office (four-year legislature).

Consequently, the political majorities that underpinned the governments 
were systematically transferred to the governing bodies of RTVE, especially 
at times of absolute majorities. There is a broad scholarly and professional 
consensus on the high degree of government interference in RTVE in the 
period from 1980 to 200632.

The situation changed with the reforms promulgated by the social-demo-
cratic government of Prime Minister Rodríguez Zapatero. Specifically, State-
owned Radio and Television Act 17/2006, inspired, to a large extent, by the 
report produced by the ‘Panel of Wise Men and Women’33 commissioned by 
the government to a group of experts outside the political sphere, made clear 
progress on abolishing government interference in the public corporation, 
particularly because it set out that the Chairman of the new Spanish Broadcas-
ting Corporation had to be appointed by a two-thirds parliamentary majority 
for a six-year period, which was not equal to a term of office. In addition, two 
trade union representatives were allowed to sit on the Board, who, like the 
Director-General, had a six-year mandate.

32 See for example: FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel & SANTANA CRUZ, Fernanda, Estado 
y medios de comunicación en la España democrática, Alianza, Madrid, 2000; BUSTAMANTE, 
Enrique, Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la democracia. Gedisa, 
Barcelona, 2006; PALACIO, Manuel, Historia de la televisión en España, Gedisa, Barcelona, 
2001.
33 CONSEJO PARA LA REFORMA DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN DE TITU-
LARIDAD DEL ESTADO, Informe para la reforma de los medios de comunicación de titularidad 
del Estado, Consejo para la Reforma de los Medios de Comunicación de Titularidad del Estado, 
Madrid, 2005.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

215

Act 17/2006 and the political measures adopted in the 2004/2008 legisla-
ture with regard to RTVE were considered to be positive, even in documents 
that are highly critical of subsequent actions, such as the abolishment of 
advertising on TVE34. Blasco Gil35 concludes that while the 2006 reforms 
effectively enshrined the abandonment of government interference that had 
been rife in earlier years (as demonstrated by the appointment of two succes-
sive Chairmen by consensus between the two major parliamentary parties), 
an analysis of the profiles of the various Board members clearly shows that 
‘partisanisation’ had been retained. However, the same author points out that 
in summer 2011, the impasse in which RTVE found itself after the resignation 
of its second Chairman, Alberto Oliart, and the impossibility of reaching an 
agreement to replace him before the elections –and to replace Board members 
whose mandates had expired– together showed that the political parties were 
rolling back any progress made, thereby returning to a system that was more 
akin to the government one36.

The initial governance model of RTVE has been reproduced by Spain’s 
regional public service broadcasters. The number of such broadcasters has 
grown to 13 since Third Television Channel Act 46/1983 was passed. The Act 
put an end to the national public service broadcaster’s monopoly and allowed 
regional public service broadcasters to be set up.

On the basis of the study by Fernández Alonso, Sarabia Andúgar et al.37 
and a review of subsequent legislative reforms promulgated in the Balearic 
Islands and Galicia38, it is possible to conclude that six of the 13 regions that 
have a public service broadcaster have progressed towards a model in which the 
Director-General is appointed by the parliament instead of the government, 
with varying majorities –absolute, two-thirds, three-fifths– and periods –four, 
five and six years. This is the case for the Basque Country, Galicia, Andalusia, 
the Balearic Islands, Asturias and Extremadura. In Catalonia, the Director-

34 ZALLO, Ramón, “La política de Comunicación Audiovisual del gobierno socialista (2004-
2009): un giro neoliberal”, Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, 2010, pp. 14-29.
35 BLASCO GIL, José Joaquín, Políticas del Gobierno español con respecto a RTVE 
(2004-2011), Doctoral Research, Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, 
Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, 2011.
36 BLASCO GIL, José Joaquín, op. cit., p. 105.
37 FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel, SARABIA ANDÚGAR, Isabel et al., “Modelos de gobierno 
de las radiotelevisiones públicas autonómicas en España: el caso de la Corporación Catalana de 
Medios Audiovisuales”, Ámbitos. Revista Andaluza de Comunicación, nº 20, 2011, pp. 255-270.
38 Ley 15/2010, de 22 de diciembre, del Ente Público de Radiotelevisión de las Islas Baleares and 
Ley 9/2011, de 9 de noviembre, de los medios públicos de comunicación audiovisual de Galicia.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

216

General is appointed by the Governing Council of the Catalan Broadcasting 
Corporation (CCMA) –formerly the Board– through a public selection proc-–formerly the Board– through a public selection proc-formerly the Board– through a public selection proc-– through a public selection proc- through a public selection proc-
ess. In the remaining cases, the Director-General is appointed by the regional 
government for a period equal to a term of office (legislature).

Regarding the Boards, the number of members varies between seven and 
19, and the parliamentary groups are responsible for negotiating, by applying 
party quotas, the final composition of such Boards, whose members are usually 
appointed by a two-thirds majority. The mandates of the Board members are 
not equal to the term of office (legislature) in four regions only. This is the 
case of Catalonia, Andalusia, the Balearic Islands and Galicia, which have 
recently implemented legal reforms.

It should be noted that, in the study referred to earlier, it was concluded 
that the governance models of regional public service broadcasters in Spain 
are heavily influenced by the legacy of the Spanish Broadcasting Corporation 
Statute, and in the only case (Catalonia) where deep-rooted reforms have rea-
lly been made to that model, the results have so far been very disappointing39.

In this context, it is not hard to make out that the participation of social 
groups and professionals in governing bodies has been symbolic. In this 
respect, it is worth noting that two RTVE Board members are appointed by 
trade unions, and that four of the 19 Board members of Basque Radio Tele-
vision are appointed from candidates put forward to the parliament by the 
following entities: Royal Academy of the Basque Language, Basque Studies 
Society, Royal Basque Society of Friends of the Country, University of the 
Basque Country, trade unions and consumer association representatives and 
federations. However, it should be pointed out that none of the four Board 
members replied to the authors’ insistent questions on the degree of impact 
of their actions on the governance of Basque Radio Television.

4. Advisory councils: little activity and even less impact

In Spain, advisory councils have traditionally taken the form of social-
group participatory bodies in public service broadcasters, both national and 
regional, and this is expressed in the various Acts creating such entities40. 

39 FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel, SARABIA ANDÚGAR, Isabel et al., op. cit., p. 268.
40 Regional Acts, in chronological order (the public service broadcasters did not necessarily 
commence operations in the same order as the Acts creating them were passed; in addition, 
the Acts have had amendments made to them, which, in some cases, have led to new Acts 
being passed and, in others, to lesser reforms of the Articles contained in the original Acts): 



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

217

However, the functions of such bodies are practically limited to advising the 
Boards on programming-related issues, without there being any mechanism in 
place to ensure that their proposals have a real impact on the decision-making 
processes of such Boards, which are the bodies that wield effective power.

When reviewing the Acts of RTVE and of the 13 regional public broad-
casting corporations, it was found that having an advisory council had been 
anticipated in all but the Basque case, where the advisory council had been 
abolished in 1998 so that four representatives of cultural entities, trade unions 
and associations could become members of the Board. However, after con-
tacting the governing bodies of RTVE and the remaining 12 regional public 
broadcasting corporations, in six cases –Valencia, Madrid, the Canary Islands, 
the Balearic Islands, Murcia and Aragon– it was found that advisory councils 
had not been set up, and in two cases –Galicia and Castilla-La Mancha– that 
advisory councils of RTVE in each of the regions operated as the advisory 
councils of each of the two regional public service broadcasters. In some 
cases, various membership positions on the advisory councils were vacant. For 
example, as at November 2011, representatives of Andalusia’s Vice-Ministry of 
Culture, the Andalusian University Council and the Andalusian Council for 
the Care of People with Disabilities had not been appointed to such councils 
for Andalusia’s public service broadcaster.

It was also found that the four regions where advisory councils had not 
been set up (the Canary Islands, the Balearic Islands, Murcia and Aragon) had 
actually chosen a management outsourcing model in which private companies 
played an important role in the elaboration of programme offerings.

Ley 5/1982, de 20 de mayo, de creación del Ente Público Radio Televisión Vasca; Ley 13/1984, 
de 30 de junio, de creación, organización y control parlamentario del Ente Público de Radio 
Televisión Madrid; Ley 7/1984, de 4 de julio, de creación de la entidad pública Radiotelevisión 
Valencia y regulación de los servicios de radiodifusión y televisión de la Generalitat Valenciana; 
Ley 8/1984, de 11 de diciembre, de Radioteledifusión y Televisión en la Comunidad Autónoma 
de Canarias; Ley 8/1987, de 15 de abril, de creación, organización y control parlamentario de la 
Corporación Aragonesa de Radio y Televisión; Ley 3/2000, de 26 de mayo, de creación del Ente 
Público de Radio-Televisión de Castilla-La Mancha; Ley del Principado de Asturias 2/2003, 
de 17 de marzo, de Medios de Comunicación Social; Ley 9/2004, de 29 de diciembre, sobre 
Creación de la Empresa Pública Regional Radio Televisión Murciana; Ley 11/2007 de 11 de 
octubre de la Corporación Catalana de Medios Audiovisuales; Ley 18/2007, de 17 de diciembre, 
de la radio y televisión de titularidad autonómica gestionada por la Agencia Pública Empresarial 
de la Radio y Televisión de Andalucía; Ley 3/2008, de 16 de junio, reguladora de la Empresa 
Pública Corporación Extremeña de Medios Audiovisuales; Ley 15/2010, de 22 de diciembre 
del Ente Público de Radiotelevisión de las Islas Baleares y Ley 9/2011, de 9 de noviembre, de 
los medios públicos de comunicación audiovisual de Galicia.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

218

It should be noted that RTVE’s Advisory Council was not created until 
2007, by that time within the framework of the new Act passed a year earlier, 
while other advisory councils, anticipated for regions, to assist the territorial 
delegate, were created much later and had very limited participatory effecti-
veness, thereby leading to a high level of political confrontation in relation 
to the territorial structure of RTVE41.

The set of laws and regulations anticipates advisory councils with a con-
siderable number of members (between 15 and 30 or thereabouts), usually 
appointed by various social, cultural, professional and business entitites (and 
in the case of the latter two, often from the media sector), though occasionally 
by regional governments or provincial/local political entities. The terms of 
office vary, and are sometimes linked to revocation by the entities proposing 
them. None of the advisory council members are paid for their duties, although 
they do receive travel and maintenance expenses as established in each case.

Besides the fact that half of the public service broadcasters studied do not 
have advisory councils even though they are nearly always foreseen in their 
respective Acts, evidence of the virtually non-existent impact of such coun-
cils on the governing bodies of such broadcasters is their operating dynamics. 
Active councils meet very rarely (the Acts compel them to meet two, three 
or four times a year) and their members are usually hard to contact, possibly 
because they consider their duties on such councils to be very secondary. In 
this respect, the authors would like to underscore the fact that they did not 
receive hardly any replies –just two, and very superficial ones at that– to their 
insistent e-mails and phone calls, through which the authors’ hoped to get an 
insight into the members’ assessment of the impact of advisory council work. 
So, it is easy to conclude that they cannot, in any way whatsoever, be consid-
ered a vehicle for channelling or representing the concerns and demands of 
citizens, to whom they are supposed to be particularly permeable.

5. Emerging role of professional councils: striving for the independence of news 
reporting

As mentioned earlier, the presence of professionals in the governing bodies 
of Spain’s public service broadcasters is symbolic. However, in recent years, 
a growing and significant trend in the activities of professional councils or 

41 CONSEJO PARA LA REFORMA DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN DE TITU-
LARIDAD DEL ESTADO, op. cit., p. 32.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

219

news councils has been identified (one for radio and one for television). But, 
having checked case by case, the authors only found them to be operating in 
Andalusia’s and Catalonia’s public service broadcasters, as well as in the natio-
nal RTVE. In the professional or news statutes regulating their operation, the 
main mission of such bodies is to oversee the independence of news services, 
acting as interlocutors between the employees and the governing bodies of the 
public broadcasting corporations.

However, the councils have become involved in different matters, thus 
contributing to a systematisation of the many problems that afflict public 
service broadcasting. Indeed, in a statement dated 18 May 201042, the Profes-
sional Council of Canal Sur (Andalusia’s public service broadcaster) expres-
sed its interest in the implications of digitalisation on the quality of news, 
in the repercussions of using external producers and in the situation of the 
broadcaster’s delegations (differences in criteria with regard to news progra-
mme format; coincidences in the abuse of agency, institutional and political 
news; minimal contrasting of sources; content repeats; a lack of editors; and a 
lack of dialogue between those in charge of news programmes and editors). In 
the same statement and with regard to dialogue with their interlocutors, the 
professionals also pointed out that it was smoother with the Director of News 
Services’ Office, less so with the Director-General’s Office and non-existent 
with the Deputy Director’s Office, the Board and the Audiovisual Council. 
In the latter three cases, they added that they, as members of the Professio-
nal Council, felt that there were points that converged to improve the state 
of the territorial delegations, the reform of the Professional Statute and the 
regulation developing it, as well as the assurances of transparency, pluralism 
and citizens’ rights.

Besides that lack of dialogue with the governing bodies, it should be noted 
that at the time of writing this article, the Council –elected in July 2011– did 
not have any editors in Seville, thus distancing them from the decision-making 
centre. The latter is particularly worrying when considering that they claimed 
to be going through one of their worst ever times, with a clearly demotivated 
workforce that was tired of so much interference by its superiors and of not 
being listened to when it came to producing news programmes.

42 Unless otherwise indicated, everything mentioned in this and subsequent paragraphs was 
taken from website of Canal Sur’s Professional Council: http://consejoprofesionalrtva.blogspot.
com/



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

220

In this context, in November 2011, the new council focused its efforts on 
denouncing election slots, which is probably the most visible activity of the 
three councils in existence, and with good reason in an electoral period.

For election news, slots are allocated in accordance with Organic Law 
5/1985 on the general election regime (the number of minutes is proportional 
to parliamentary representation). This is unprecedented in Europe, as demons-
trated by a study commissioned by the CCMA to the Communication Institute 
at the Autonomous University of Barcelona (InCom-UAB) in 200943.

The application of such criteria stems from the doctrine of a body that is 
highly political: the Spanish Central Elections Board. Article 66.1 of the afo-
rementioned Organic Law makes that Board the guarantor of news neutrality 
in public service media programming during an electoral period, and it is the 
body with which appeals can be lodged in relation to decisions taken by the 
governing bodies of public service media44.

In view of the above, the professionals of Andalusia’ public service broad-
caster, who called on politicians to be respectful of journalistic work, managed 
to achieve several small advances when it came to dealing with the coverage 
of the campaign for the national elections held on 20 November 2011. This 
meant, for example, that election campaign news was not offered as a discrete 
section for the first time ever, but rather as a usual format switching from 
presenter to video and vice versa, and that logos of political parties were 
dropped. In addition, there was a commitment to showing a video (lasting for 
one minute) on every news programme containing news about parties without 
any parliamentary representation in accordance with criteria of actuality and 
relevance. Likewise, the on-screen captions stating that the order and dura-
tion of campaign news had been stipulated by the Spansih Central Elections 
Board and did not correspond to journalistic criteria were retained. Although 
it was the Professional Council’s intention for the presenter to insist on that 
point, he did not do so.

Canal Sur’s Professional Council also expressed its concern about the fact 
that it was the first election campaign in which Canal Sur’s journalists were 
not going to be present at the events of those heading the lists of prime minis-

43 ALMIRON, Núria, CAPURRO, María & SANTCOVSKY, Pablo, “The Regulation 
of Public Broadcasters’ News Coverage of Political Actors in Ten European Union 
Countries”, Comunicación y Sociedad, Vol. XXIII, nº 1, 2010, pp. 205-236.
44 ALMIRON, Núria, CAPURRO, María & SANTCOVSKY, Pablo, “Los bloques electo-
rales en los medios públicos del Estado español: una excepción en Europa”, Quaderns 
del CAC, nº 34, Vol. XIII (1), June, 2010, pp. 95-102.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

221

terial candidates, and went on to point out that, while they fully understood 
the tough economic situation that the channel was experiencing and that 
austerity criteria should be put before those of quality, they wanted to make it 
known that such decisions seriously affected their news reporting. Similarly, 
they have condemned the fact that several political parties had unsuccessfully 
tried to get the rules applied to pre-campaign slots.

Almiron, Capurro and Santcovsky point out that the constant condem-
nations of election campaign slots by professionals of Televisió de Catalunya 
(TVC) have forced the managers of the Catalan Broadcasting Corporation to 
make such slots more flexible. According to those authors, such condemna-
tions have essentially been supported by three arguments: first, that election 
slots violate the professionals’ right to report on issues with complete freedom; 
second, that they correspond to a pact among political parties with parliamen-
tary representation; and third, that they put a greater distance between citizens 
and the political class and politics in general by generating news coverage that 
is distorted by political interests45.

As a result of such condemnations, and based on the recommendations 
published by the Catalan Audiovisual Council (CAC) in 2007, the Governing 
Council of the CCMA approved various news coverage criteria that were put 
into practice as from the 2008 general elections. The criteria have led to the 
application of a range of time slots devoted to reporting on different politi-
cal parties in election periods –from 1 minute to 2 minutes 30 seconds– even 
though, in accordance with strict proportionality, the range would be from 
1 to 7 minutes46. However, the professionals do not consider this measure to 
be at all satisfactory, and they have been very active on a number of fronts. 
Thus, TVC’s Professional Council, which has been in operation for 12 years, 
pointed out what their main challenges were (in late 2011) to the authors:

1. To demand a professionalised and depoliticised model of election of 
directors in view of the reform of the CCMA Act.

2. To defend the citizens’ right to information on cutbacks in the CCMA’s 
budgets announced by the Government of Catalonia.

3. To fight against the electoral slots that have been imposed with (even) 
greater force as a consequence of the reform of the Organic Law on the general 
election regime and to defend political plurality by, for example, reflecting the 
activities of parties without parliamentary representation on TVC’s channels.

45 ALMIRON, Núria, CAPURRO, María & SANTCOVSKY, Pablo, “Los bloques electo-
rales…, op. cit., p. 98.
46 Ibíd.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

222

4. To be more self-critical in order to achieve a kind of journalism that is 
more analytical and contextualised within TVC, as opposed to the ‘statement/
counter-statement’ model and to the superficiality that a blend of news and 
entertainment genres entails.

5. To defend the independence of TVC journalists in the light of finan-
cial pressures, with the inclusion in the CCMA Style Book –demanded and 
achieved– of its professionals’ obligation to refuse any gift obtained from their 
activities.

Telemadrid is an example of the many public service broadcasters where 
there are obvious signs of professional councils being regarded with distrust by 
the governing bodies, which are either politicised or in which there is govern-
ment interference. Among the agreements reached in 2004 to put an end to a 
strike by its employees, a decision was taken to approve the Editorial Statute 
of the Madrid Radio-Television Public Entity (RTVM), which would include 
the creation of a professional council. However, the meetings to appoint the 
members of the steering group for the joint elaboration of the Editorial Statute 
faltered in 2008 because the corporation had not replied to the proposals put 
forward by the workplace trade unions Comisiones Obreras (CCOO), Unión 
General de Trabajadores (UGT) and Confederación General del Trabajo (CGT). 
In view of this situation, CCOO took legal action against the entity. On 18 
June 2009, Labour Court 29 of Madrid upheld CCOO’s claim. On 18 Dec-
ember 2009, following RTVM’s appeal, the High Court of Justice of Madrid 
handed down decision 941/09 that supported the claim of the public entity’s 
employees and forced RTVM to proceed with the negotiation process halted 
in 2008. As at November 2011, and in spite of that decision, the negotiation 
process had not resumed47.

6. The case of RTVE 

In the context described above, it is of particular interest to describe and 
analyse in greater depth the presence and impact of social groups and profes-
sionals in the governing bodies of RTVE. The authors have already mentioned 
that is it worth noting, from the 2006 reform, that the Board had to include 
two members put forward by the most representative national trade unions in 
the Corporation (Article 11.2). These Board members, nominated by UGT 

47 The information about RTVM in this section was taken from the mentioned ruling and 
from conversations between the authors and members of the Salvemos Telemadrid platform.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

223

and CCOO, found themselves embroiled in a contentious matter in September 
2011, when the Board tried to access the Inews work system used by the edito-
rial staff of TVE’s News Services. As discussed later, this matter was strongly 
denounced by TVE’s News Council and led to the resignation of the Board 
member who had been appointed by nomination of CCOO, Héctor Maravall. 
Surprisingly, this Board member abstained from the voting that led to the 
approval of such a controversial measure –overturned a few days later– that 
will also be discussed later. In contrast, the Board member appointed by nomi-
nation of UGT, Santos Miguel Ruesga Benito, was, together with the Board 
member nominated by the left-wing Spanish parliamentary group Izquierda 
Unida-Iniciativa por Cataluña, the only person who voted against this measure 
and, consequently, the only trade union representative left on the RTVE Board 
at the time of political change in November 2011. Despite that, Ruesga Benito 
was unable to find time to answer the authors’ request to provide an assessment 
of the impact of his work on the Board’s decision-making processes.

Regarding RTVE’s Advisory Council, Alejandro Perales’s opinion is very 
significant. He is the Chairman of the Communication Users’ Association 
(AUC) and a member of that Council, which, as already noted, came into exis-
tence as a result of the 2006 reform48. At the First Conference on Television 
and Citizenship held at Rey Juan Carlos University, Madrid, on 7 November 
2011, Perales stated that although he was absolutely in favour of the existence 
of advisory councils in public service media, 30 years on from the approval of 
Act 4/1980 he had to admit that the outlook was bleak. He went on to say that 
only a few regional broadcasters had such advisory councils and that, in his 
opinion, their work did not even have a token value. Perales further stated that 
the fault did not lie, however, with the members of such councils, but rather 
with legislation that, in general terms, was designed to ensure that they had 
no impact or effectiveness: limitation of powers, few meetings (two a year), a 
high number and a frequent turnover of members, a lack of knowledge about 
the medium in some cases, a lack of ongoing activity, etc.

On the specific case of RTVE, several days later, Perales nuanced his earlier 
comments in a personal communication with the authors stating that within 

48 The 15 members of RTVE’s Advisory Council were nominated by the Spanish Economic 
and Social Council (3), Council of Consumers and Users (2), Ministry of Foreign Affairs (1), 
Youth Council (1), Women’s Institute (1), entities representing people with disabilities (1), 
General Council for Emigration (1), Academy of Television Arts and Sciences (1), Academy 
of Cinematographic Arts (1), Council of University Coordination among Scholars in Commu-
nication and Social Sciences (1), entities representing advertisers (1) and entities representing 
journalists on a state-wide scale (1).



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

224

that bleak outlook, he had to say that RTVE’s Advisory Council had: taken 
part in the elaboration of guidelines and regulation of the right to access; 
made its voice heard in the elaboration of the RTVE’s Self-Regulation Code; 
and refused to approve the programme contract that had been submitted for 
it to issue a mandatory report because the financial conditions had not been 
clarified. He concluded that something was better than nothing.

Regarding the professional councils, which in the case of RTVE are called 
News Councils, TVE’s has had the greatest public impact since its creation as 
a result of the previously mentioned Act passed in 2006. The RNE (Spanish 
National Radio) News Council has also operated normally.

While it is true to say that, at various moments in time, there had been 
much debate about the need to have a news statute and professional councils 
(for example, in the latter years of Prime Minister Felipe González’s govern-
ments, coinciding with the proliferation of cases of corruption), the triggers 
for driving them forward once and for all were –as the authors were told by 
Rafael Díaz Arias, an RTVE professional historically involved in all such 
processes– the three events occurring in the latter stage of Prime Minister José 
María Aznar’s government, the news treatment of which was highly contro-
versial: the 2002 general strike, the Prestige case and the Iraq war. According 
to Díaz Arias49, the lack of a statute and professional councils at the time was 
compensated for firstly by the reporters’ formation of an Anti-Manipulation 
Committee (created in 2003, of an assembly-like nature) and secondly by a 
Provisional News Council, elected in 2004 by the staff of the News Services in 
an extralegal vote with the aim of promoting, drafting and negotiating a news 
statute. Díaz Arias clarified that the change in direction of RTVE after the 
2004 elections was favourable to the tabling of negotiations, though nothing 
could be attained because of the narrow-mindedness of some trade unions that 
wanted to tie the securing of a statute to certain pay demands50.

The path towards the creation of the statute and councils was definitively 
opened with the previously mentioned Informe del Consejo para la Reforma de 
los Medios de Comunicación de Titularidad del Estado, delivered to the govern-
ment in 2005, whose recommendations in favour of the existence of a statute 
and news councils were finally enshrined in Act 17/2006. From that point 

49 DÍAZ ARIAS, Rafael, “El nuevo Estatuto de Información de la Corporación RTVE: inde-
pendencia editorial e independencia profesional en un marco deontológico”, in Actas del VI 
Congreso Internacional de Ética y Derecho de la Información, Valencia, Spain, 7-8 November 
2008, p. 7.
50 Ibíd., p.7.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

225

on, the negotiations were tough yet reasonable, while Díaz Arias pointed out 
the lack of interest shown by the members nominated by the conservative 
Partido Popular, who hardly ever attended the meetings. This journalist, now a 
tenured lecturer at the Complutense University of Madrid, now acknowledges 
a number of concessions in the guarantees finally set out in the RTVE News 
Statute, such as the development of copyright. However, he also highlights 
some significant achievements, such as the right to a professional career.

Since its creation, TVE’s News Council –with 13 members elected for a 
period of two years by professionals– has openly adopted a public stance on 
several issues. Particularly worthy of note were its reactions to the persistent 
statements by the conservative Partido Popular about a supposed lack of objec-
tivity in its news reporting. An example of this was the confrontation in April 
2011 between the Secretary-General of the Partido Popular, María Dolores de 
Cospedal, and the journalist Ana Pastor, during an interview on Los desayunos 
de TVE, a breakfast-time current-affairs debate programme, which had con-
siderable public repercussions.

Among the responses to such accusations of a lack of objectivity, it is 
worth highlighting a communiqué published on 4 April 2011 under the title 
Independencia profesional frente a presiones políticas (Professional independence 
in the face of political pressure)51, in which TVE’s News Council stated that 
it considered the way in which TVE professionals were being attacked to be 
unacceptable, as was the degree of rage behind the Partido Popular’s accusations 
that called the credibility of TVE’s news programmes into question in the face 
of public opinion, especially when the citizens’ acceptance of the state-owned 
public service broadcaster and its capacity to provide objective news coverage 
was beginning to become consolidated, with leading audience share results. 
The communiqué concluded by indicating that, while being open to criticism 
by the citizens and to contrasting views, and strictly within its professional 
sphere, TVE’s News Council called upon anyone with a complaint to make it 
through the channels set out in the News Statute and by the Board, as well as 
to consider the work done daily in its context and to treat news professionals 
and RTVE with the respect they deserve.

Another significant statement made by the News Council was connected 
with the Board of RTVE’s attempt to access the Inews work system (an internal 

51 Communiqué available on TVE’s News Council’s website: http://www.consejoinformati-
vostve.es/index.php?option=com_content&view=article&id=6:comunicado-cditve-4-de-abril-
de-2011independencia-profesional-frente-a-presiones-politicas&catid=8&Itemid=200 [Last 
accessed: 1 December 2011].



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

226

network used by the editorial staff to choose the topics for each news progra-
mme and by presenters to put the news together), as mentioned earlier. The 
immediate action taken by the News Council led to the withdrawal of the 
measure in the light of the avalanche of support that TVE employees received 
from a variety of academic, profesional and even political groups. Hence, the 
Comunicado sobre el Inews (Inews communiqué)52 of 21 September 2011 force-
fully pointed out that a measure such as the one in question exposed employees 
to political control and other kinds of pressure, thus blatantly contravening 
the constitutional right to freedom of expression and information.

Besides statements like these (also made in relation to election slots for 
example, and which undeniably strengthen the image of independence for 
which TVE has received several national and international awards in recent 
years, such as the Global Media Awards), one of the members of the News 
Council, the journalist Pedro Soler, pointed out to the authors the important 
yet minimally visible efforts made by the Council to improve the way in 
which news is treated by the News Services or to deal with the wide range of 
enquiries that it receives. Some of these refer to news reporting mistakes or 
bad practices, which are denounced both inside and outside TVE. Indeed, the 
Council sometimes takes action of its own accord.

Soler pointed out that the members of the Council have to combine 
the duties of that body with there usual functions and that they themselves 
have to make up for a lack of certain essential resources to ensure that the 
Council’s work is able to be carried out and seen. For example, the Council’s 
institutional post holders do not have corporate telephones and RTVE has not 
provided them with the means to set up an institutional website in the heart 
of the Corporation. Consequently, the money for the design and maintenance 
of the Council’s website (www.consejoinformativostve.es) comes from the 
members own pockets. Finally, Soler is self-critical when pointing out that 
there are important objectives that, despite the efforts made, have not yet been 
achieved. For example, the News Council’s opinions have not been taken into 
account for the elaboration of the Style Book and –something much more 
important in his view– the right to a professional career –acknowledged in 
the News Statute– has not been developed:

52 Communiqué available on TVE’s News Council’s website: http://www.consejoinforma-
tivostve.es/index.php?option=com_content&view=article&id=15:comunicado-sobre-el-
inews&catid=8&Itemid=200 [Last accessed: 1 December 2011].



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

227

We have submitted a proposal to News Management with the intention of 
objectifying, on the basis of professional merit, the possibility of applying 
for certain posts of responsibility (correspondents, division chiefs, etc.), 
because we believe that this is crucial for the purpose of ensuring the in-
dependence of news reporting, but we have yet to make any significant 
strides towards a firm commitment on this top-priority issue.

7. Conclusions

It can be concluded from the above that the presence of social groups and 
professionals in the governing bodies of Spain’s national and regional public 
service broadcasters is symbolic. Moreover, in the only two cases where they 
were found to be present, the Boards of RTVE and of Basque Radio Television, 
their impact is minimal.

Nor do the advisory councils, which only operate in six of the 13 cases 
studied, show any encouraging signs with regard to the ability of social groups 
to have an impact on the decision-making processes of the public broadcasting 
corporations. In fact, they generally convey a sense of paralysis, owing mainly 
to the operating model established in the legislation: the councils have very 
few powers and are formed by large numbers of members who do not meet very 
often and rarely seem to have even the slightest understanding of the workings 
of the public broadcasting corporations they are supposed to advise.

Professional/News councils are a different matter. While they are only 
active in three of the public service broadcasters studied, they have clearly 
helped to highlight the significant degree of politicisation of, or government 
interference in, public service broadcasting. Their constant denouncements 
of election slots are well documented, since such slots determine the news 
coverage given to election campaigns on the basis of the outcome of the pre-
vious elections. Also very important in the case of RTVE was the statement 
denouncing the Board’s attempt to control the Inews system. This was finally 
halted as a result of the support that the professionals received from a variety of 
social and political sectors. It is essential to highlight the various communiqués 
issued by TVE’s Professional Council in response to accusations of a lack of 
independence levelled against it by the conservative Partido Popular when it 
was the main opposition party.

Likewise, it is necessary to underscore the case of Madrid Radio-Television, 
where its professionals have two court decisions in their favour, forcing the 
public entity to proceed with negotiations for the creation of a news statute 
and professional councils, which it is constantly hindering. Such hindrance has 
been denounced by the Salvemos Telemadrid (Let’s Save Telemadrid) platform.



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

228

Besides these noteworthy activities of public denunciation, the professional 
councils are working to ensure the quality and rigour of news reporting at the 
heart of the broadcasting corporations for which they work, in spite of the 
minimal resources they have available and of the distrust with which they are 
regarded by the governing bodies. In this respect, they have expressed deep 
concern over issues such as the establishment of a professional career that 
guarantees merit-based promotion rather than direct appointment, over the 
implications of production outsourcing and over the need to progress towards 
a kind of journalism that is more analytical and contextualised.

Some encouraging signs were therefore found in such professional councils 
on two particular fronts: first, the internal duties they carry out, and second, 
their contribution to the crucial public debate on how to govern public ser-
vice broadcasting bodies that are systematically called into question and at 
serious risk of becoming weakened in the context of budget cutbacks that all 
the administrations have begun to make.

Under such circumstances, it would desirable for Spain’s political class 
finally to become cognisant of the important role that public service media 
play in terms of fostering pluralism and democratic interaction, while pro-
ceeding to promote an in-depth debate on their governance models. In that 
debate, it is vital to consider other European models of prestigious television 
broadcasters, where the presence and impact of social groups and professionals 
is much greater. If this is not done, then it may be due to the fact that Spain’s 
political class is not prepared to co-exist alongside truly independent public 
service media that represent a point of reference for its citizens.

8. Acknowledgements

The authors would like to thank Steven Norris for translating this article, 
the original of which was written in Spanish.



INTERNAL PLURALISM IN THE GOVERNANCE OF PUBLIC SERVICE BROADCASTERS IN SPAIN AND THE ROLE...

V
ol

. X
X

V
 •

 N
º 

2 
   

   
 C

 y
 S

 •
 2

01
2

229

References

ALMIRON, Núria, CAPURRO, María & SANTCOVSKY, Pablo, “Los bloques electorales 
en el Estado español: una excepción en Europa”, Quaderns del CAC, nº 34, vol. XIII (1), 
June, 2010, pp. 95-102.

ALMIRON, Núria, CAPURRO, María & SANTCOVSKY, Pablo, “The regulation of Public 
Broadcasters’ News Coverage of Political Actors in Ten European Union Countries”, 
Comunicación y Sociedad, Vol. XXIII, nº 1, 2010, pp. 205-236.

BLASCO GIL, José Joaquín (2011), Políticas del Gobierno español con respecto a RTVE (2004-
2011), Doctoral Research, Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, Universitat 
Autònoma de Barcelona, Barcelona, 2011.

BLUMLER, Jay, Televisión e interés público [Television and The Public Interest], Bosch, Barcelo-
na, 1993.

BUSTAMANTE, Enrique, Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la 
democracia, Gedisa, Barcelona, 2006.

CONSEJO PARA LA REFORMA DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN DE TITULA-
RIDAD DEL ESTADO, Informe para la reforma de los medios de comunicación de titularidad 
del Estado, Consejo para la Reforma de los Medios de Comunicación de Titularidad del 
Estado, Madrid, 2005.

COUNCIL OF EUROPE, Media diversity in Europe. Report prepared by the Advisory Panel to the 
CDMM on media concentrations, pluralism and diversity questions, Strasbourg, December 
2002, H/APMD (2003) 1.

COUNCIL OF EUROPE COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, Human Rights and a 
changing media landscape, Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2011.

COUNCIL OF EUROPE COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS, Public Service Media 
and Human Rights. Issue Discussion Paper, CommDH (2011) 41, Strasbourg, 6 December 
2011.

CURRAN, James & SEATON, Jean, Power without responsibility. The press, broadcasting, and 
new media in Britain, Routledge, London, 2003.

CZEPEK, Andrea, HELLWIG, Melanie & NOWAK, Eva, Press Freedom and Pluralism in Eu-
rope. Concepts and Conditions, Intellect Books, Bristol, 2009.

DAALMEIJER, Joop, “Public Service Broadcasting in the Netherlands”, Trends in Communi-
cation, 12 (1), 2004, pp. 33-45.

DÍAZ ARIAS, Rafael, “El nuevo Estatuto de Información de la Corporación RTVE: indepen-
dencia editorial e independencia profesional en un marco deontológico”, in Actas del VI 
Congreso Internacional de Ética y Derecho de la Información, Valencia, 7-8 November 2008.

DONDERS, Karen, “The Netherlands”, in DONDERS, Karen, Public Service Media and Policy in 
Europe, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2012, pp. 172-189.

EUROPEAN COMMISSION, Media Pluralism in the Member States of the European 
Union,Commission Staff Working Document. Brussels, 16 January 2007, SEC (2007) 32.

EUROPEAN PARLIAMENT, Resolution of 25 September on concentration and pluralism in the 
media in the European Union (2007/2253 (INI)), Brussels, 2008.

FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel & SANTANA CRUZ, Fernanda, Estado y medios de comuni-
cación en la España democrática, Alianza, Madrid, 2000.

FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel & DÍAZ-GONZÁLEZ, Mª Jesús, “Digital Terrestrial Televi-



ISABEL FERNÁNDEZ ALONSO Y ANA FERNÁNDEZ VISO
V

ol
. X

X
V

 •
 N

º 
2 

   
   

 C
 y

 S
 •

 2
01

2

230

sion Rollout Policies in Spain and the Changing Scene of Television in the Context of 
Analogue Switch-off”, International Journal of Digital Television, vol. 3, nº 3, 2010, pp. 
289-307.

FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel, SARABIA ANDÚGAR, Isabel et al., “Modelos de gobierno 
de las radiotelevisiones públicas autonómicas en España: el caso de la Corporación Cata-
lana de Medios Audiovisuales”, Ámbitos. Revista Andaluza de Comunicación, nº 20, 2011, 
pp. 255-270.

FERNÁNDEZ ALONSO, Isabel, BONET, Montserrat et al., “Spanish Public Broadcasting. De-De-
fining traits and future challenges following analogue television switch-off”, Observatorio 
(OBS*), vol. 4, nº 3, 2010, pp. 301-318.

HALLIN, Daniel & MANCINI, Paolo, Sistemas mediáticos comparados [Comparing Media Sys-
tems], Hacer, Barcelona, 2008.

HARDY, Jonathan, Western Media Systems, Routledge, London, 2008.

HITCHENS, Lesley, Broadcasting Pluralism and Diversity. A Comparative Study of Policy and 
Regulation, Hart Publishing, Portland, 2006.

HOFFMANN-RIEM, Wolfgang, Regulating Media. The Licensing and Supervision of Broadcast-The Licensing and Supervision of Broadcast-
ing in Six Countries, The Guilford Press, New York, 1996.

HUMPHREYS, Peter, Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manchester University 
Press, Manchester, 1996.

K.U. LEUVEN-ICRI et al., Independent Study on Indicators for Media Pluralism in the Member 
States–Towards a Risk-Based Approach, Prepared for the European Commission, Directo-
rate-General Information Society and Media, Leuven, 2009.

MCQUAIL, Denis, La acción de los medios. Los medios de comunicación y el interés público [Media 
Performance. Mass Communication and the Public Interest], Amorrortu, Buenos Aires, 1992.

PALACIO, Manuel, Historia de la televisión en España, Gedisa, Barcelona, 2001.

TUNSTALL, Jeremy, “The BBC and UK Public Service Broadcasting”, in IOSIFIDIS, Petros 
(ed.), Reinventing Public Service Communication. European Broadcasters and Beyond, Pal-
grave Macmillan, Basingstoke, 2010, pp. 145-157.

UNESCO, Media Development Indicators: A Framework for Assessing Media Development, 
UNESCO, Paris, 2008.

WOLDT, Runar, “Public Service Broadcasting in Germany: Stumbling Blocks on the Digital 
Highway”, in IOSIFIDIS, Petros (ed.), Reinventing Public Service Communication. Euro- Euro-Euro-
pean Broadcasters and Beyond, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2010, pp. 171-182.

WORLD SUMMIT ON THE INFORMATION SOCIETY, Declaration of Principles –Building 
the Information Society: a global challenge in the new Millennium, 2003, available at http://
www.itu.int/wsis/docs/geneva/official/dop.html

IOSIFIDIS, Petros (ed.), Reinventing Public Service Communication. European Broadcasters and 
Beyond, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2010.

ZALLO, Ramón, “La política de comunicación audiovisual del gobierno socialista (2004-
2009): un giro neoliberal”, Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, 2010, pp. 14-29.


