
 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

251 

Suárez and Calvo-Sotelo on the 
small screen: a compared study of 
the television leadership during 
the democratic Transition in Spain 
(1976-1982) 
 
Abstract 

Between 1976 and 1982, Spain lived an intense political and media 

context in the process of transition to democracy. During this 

period, video-politics broke out and it influenced the way politics 

were conducted and the leadership of politicians. Throughout 

those years, two presidents led the process of change: Adolfo 

Suárez and Leopoldo Calvo-Sotelo. Two different leaders: in their 

way of “doing politics” and in the way in which they used 

television to connect with society. This paper offers an analysis of, 

firstly, how both politicians understood their relationship with 

public television (TVE) and, secondly, what formats they used and 

the discourse of the television broadcasts that they starred in. To 

answer these questions, we conducted a thorough review of the 

existing literature on the topic, the published testimonies of 

protagonists, the Calvo-Sotelo archive, a content analysis of 

Televisión Española’s archives and the press published during 

Transition. The findings of this study clearly indicate that TVE 

marked the evolution of both presidents who, from the beginning, 

put in place different strategies to match their work from the 

Executive using public television. On the other hand, the shadow 

of Suarez and the way in which he had used television during the 

Transition, did not abandon Calvo-Sotelo whose decisions of 

media leadership were always aimed at countering the weight of 

the Suárez’s legacy. 

 

Keywords 
Suárez, Calvo-Sotelo, leadership, Spanish transition, television, RTVE, political 
communication. 

 

1. Introduction 

The Transition process to democracy in Spain went hand in hand with the concept known as 
video-politics (Sartori, 2002), which is that leadership and public action began to develop, to 
an extent, around television (Martín, 2013). 

During Adolfo Suárez’s first year in office, RTVE, the public television service, took a 
leading role as it was managed by the government, first to pave the way to the political reform 
in December 1976, and then to launch Suárez’s and the UCD candidacy in the general elections 

 

Miscellaneous 

 

 

José-Vidal Pelaz López 
http://orcid.org/0000-0001-7255-4430 

pelaz@fyl.uva.es 

Universidad de Valladolid 

 

 

Virginia Martín Jiménez 
http://orcid.org/0000-0002-7099-1060 

virginia.martin@uva.es 

Universidad de Valladolid 

 

 
Submitted 

March 23th, 2018 

Approved 

October 16th, 2018 

 

 
© 2019 

Communication & Society 

ISSN 0214-0039 

E ISSN 2386-7876 

doi: 10.15581/003.32.1.251-265 

www.communication-society.com 

 

 
2019 – Vol. 32(1) 

pp. 251-265 

 

 
How to cite this article: 

Pelaz López, J.-V. & Martín 

Jiménez, V. (2019). Suárez and 

Calvo-Sotelo on the small screen: a 

compared study of the television 

leadership during the democratic 

Transition in Spain (1976-1982). 

Communication & Society, 32(1), 

251-265. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

252 

of June 1977. After that “magic year” (Ansón, 2014) and, above all, after the approval of the 
Constitution, already submitted to the regulation of a democratic parliament, the 
Government and its television no longer had this free will. It did not take too long for the 
social democratic opposition to understand the value of the audiovisual weapon and did not 
think twice before launching a campaign demanding the impartiality and/or regulation of the 
new Organismo Autónomo Radio Televisión Española1, founded in November 1977, headed by 
Fernando Arias-Salgado (Martín, 2013, p. 251). This conflict ended with the consensual 
approval of the Statute of Radio Televisión Española in 1980 and the election under an 
agreement between UCD and PSOE of Fernando Castedo as General Manager. 

In 1981, a few days after the official appointment of Castedo, Adolfo Suárez resigned and 
Leopoldo Calvo-Sotelo took office. The relationship of the new president with the Ente Público 
RTVE2 were turbulent, as accusations of manipulation by social democrats and communists 
strengthened while the Government –and the party in particular– kept considering television 
as a government-owned service. The outcome was the appointment of two General-Manager 
in just a few months: Carlos Robles Piquer y Eugenio Nasarre. Calvo-Sotelo was aware of his 
limitations in terms of image in comparison with his predecessor and designed a new 
communication policy which, in the television context, was continuously hindered by 
harassment and discredit that successive directors of the Ente and the different RTVE 
programs and professionals also went through. 

Within the intense political and media context from 1976 to 1982, it is interesting to draw 
a comparative analysis between the first two presidents of the Spanish democracy from the 
perspective of television. While Adolfo Suárez’s charisma and telegenic quality have regularly 
been highlighted by historiography in specific studies such as those by Martín (2013) or 
Fuentes (2011) and in different histories of television during the Transition such as those by 
Pérez Ornia (1988), Palacio (2012) or Bustamante (2006) and even in general studies about this 
period, this is not the case with his successor. We are based on the hypothesis that Adolfo 
Suárez and Leopoldo Calvo-Sotelo were quite different leaders if we observe the way they 
“did politics” and the way they used television to connect with society (Pelaz, 2016). This 
project aims to study how both politicians understood their relationship with the state 
television channel and address both the formats that were used and the discourse of the 
programs where they appeared, with a number of factors in mind. In the first place, that both 
leaders’ presence on the small screen depended on a certain schedule (Montero, 2018, pp. 319-
563) that aimed messages towards the dominant meanings, as some studies about children 
and youth television programs have highlighted (Paz & Mateos-Pérez, 2015) or about the 
history popularization and debate on TVE (Paz & Montero, 2015). Secondly, at that time, 
Televisión Española was believed to be an “obscene object of desire” (Sotillos, 2002, p. 158) of 
all political units; and finally, that there was an active debate in force (especially during Calvo-
Sotelo’s term of office) about the authorization of private television, which encouraged attacks 
against the public television channels in some media companies (Quintana, 2007, pp. 205-206). 

This research has been done using the historical method, based on the existing 
bibliography, and then the search for published testimonies of the subjects, the Calvo-Sotelo 
archive, the TVE archives and the press of that time. As for testimonial sources, it is worth 
mentioning the published memories of Calvo-Sotelo (1990; 1999), Ansón (2015), Galdón (1984), 
Macía (1981), Ónega (2013), Robles Piquer (2011) or Sotillos (2002) among others. The personal 
archive of Calvo-Sotelo has allowed us to recover reports, surveys, letters or speeches, 
completed with the collection of newspapers like Diario 16, ABC and El País, El Alcázar or 
magazines like Interviú or Triunfo among other media outlets. Concerning television 
programs, the sample was determined by looking for those in which Suárez or Calvo-Sotelo 

                                            
1 Translator’s note: In charge of Spain’s public radio and television service between 1977 and 1981. 
2 Translator’s note: Formerly known as Organismo Autónomo RTVE. Active between 1981 and 2007. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

253 

themselves were the main characters and appeared on their own initiative. In total, 11 
interventions by president Suárez between 1976 and 1981 and other 9 by Calvo-Sotelo between 
1981 and 1982. These were all classified depending on the theme and format and were related 
to the political context of the moment. The time of emission within the schedule, the staging 
and the oral and corporal languages of the subject have also been taken into account. 
Subsequently, the impact of these emissions on the national press has been carefully verified, 
both from an ideological and periodic perspective. 

2. Suárez to TVE: a governing team 

2.1. Public television serving the ‘suarista’ project for the Transition 

Adolfo Suárez was aware of the ability of the small screen to reach public opinion, as he had 
proved during the period he directed RTVE (1969-1973) (Munsó Cabús, 2001, pp. 103-116). It 
was then when Suárez “learns the extraordinary effectiveness of this new means of 
communication” (Hernández, 2009, p. 50) and becomes a real “professional” and a “television 
animal” (Fuentes, 2016, pp. 164 y 171). With this background, his arrival to the presidency of the 
Government in 1976 means the irruption of video-politics into Spain. His government actions 
will be always developed with television as a strategic pillar. It does not come as a surprise 
that his first nomination upon arriving at Moncloa was Rafael Ansón as General Manager of 
the television broadcaster. He was a man who had his full confidence and whom he saw 
prepared to “convey the idea of the New Deal from the highest political authorities of the 
nation” (Munsó Cabús, 2001, p. 143). 

From the beginning, TVE –as a key element of the suarista strategy of democratizing 
change, through the new schedule designed by Ansón and the change imposed on the news– 
“sells” democracy by launching on latest news or entertainment an educational and positive 
message of renovation and consensus (Martín, 2013). This “great stride” (Macía, 1981, p. 205) 
was praised, in general terms, by the press, and with special emphasis by the ABC3. However, 
there were also detractors who pointed their fingers at the excessive involvement of Suárez 
in the small screen and more appeared when his own General-Manager affirmed that “this 
media outlet belonged to the Government and was entirely at his service, until further 
modifications in the political structure that recommended or determined another attitude.”4 

The president was very clear that “the success of his administration [would] partly 
depend on his ability to put television at the service of his policy. It was, basically, about 
winning his credibility for the general public, which he lacked within the political sphere, both 
Francoist and anti-Franco, and conveying the idea that his personal image, so separate from 
that of Carlos Arias, responded to a new, fresher, closer way to understand politics” (Fuentes, 
2016, pp. 171-172). 

In that symbiotic relationship between television and Suárez, Rafael Ansón was a 
fundamental element that turned him, at least for some, into the scapegoat that embodied “in 
a hyperbolic way, all evils of the Transition on TVE” (Pérez Ornia, 1988, p. 82). His term 
finished in November 1977, officially due to the assembling of the Administrative Council of 
RTVE (something which at the time he confirmed), although it was speculated that the 
broadcast of the program Yo Canto where Luis Pastor appeared surrounded by republican 
flags5 triggered this decision. 

The appointment of his successor, Fernando Arias Salgado, was welcomed with certain 
optimism especially due to the fact that the creation of the Provisional Administrative Council 
had given way to the project for the elaboration of a statute that would lay the legal 
foundations –and democratization– of TVE. However, this new phase was soon deemed as 

                                            
3 ABC, 3-10-1976. 
4 Triunfo, 16-10-1976. 
5 Criticized by El Alcázar and ABC. Diario 16, 24-11-1977. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

254 

regressive and came with controversy (the dismissal of Pedro Macía, the resignation en masse 
of the news directors of the “Ansón phase” or the audits that uncovered anomalies in the 
management6) and of a strong tension in the industry, with the first strike. According to Macía 
himself: “Fernando Arias Salgado provided will and determination to keep things unchanged. 
The News, however, suffered a considerable slowdown. Daily meetings stopped happening 
and taboos arose again. Old pressures returned and everything indicated that things would 
get worse (Ornia, 1988, p. 103). In El País: “The General Manager of TVE, for the past five 
months, has confronted a number of authorities on different occasions and has even 
dismissed employees who had not been thought, precisely, to have conflicting attitudes. At 
Prado del Rey, these measures are interpreted as an extreme political hardening in the 
information and management of TVE.”7 

The discredit of state television and the reports against its inclinations towards Suárez’s 
government were on the rise when the campaign began in March, 1979. Tensions only 
increased since, as the president himself stated: “Consensus has ended [...]. It was an 
exceptional solution for an equally exceptional time in our political development, and proof 
of the maturity and responsibility of the political parties when it came to defending the true 
interests of the people and the State.”8 

Besides, the parties had recognized the need to focus their campaign on televisual 
communication and to not allow the Government to put this public means of communication 
at the service of their own electoral interests (Martín, 2013). Surveys revealed that the small 
screen was “the great electoral asset, the rally with guaranteed attendance.”9 One study 
indicated that in the last three elections, 68.35% had used television to follow the campaign, in 
comparison with 26.9% who used newspapers, 17.5% the radio, 7.7% used billboards and 4.1% 
meetings (Contreras, 1990, p. 65). 

The proven power of the state channel –about which Alfonso Guerra claimed: “I wouldn’t 
change five minutes on television for ten thousand members” (Ramírez, 1979, p. 84)– 
contributed to structuring the campaign around a growing “video dependence” and to control 
the imbrication between Suárez and Prado del Rey. Hence, due to a nonexistent agreement 
on the distribution of the TVE space by the parties –and the fact that El País began to analyze 
on a daily basis electoral-related programming–, its airing on television was delayed for six 
days. Said study revealed that, on the first day of the campaign (February 7), the public 
network acted with a “moderation, a bit unusual on television,” which “seemed to respond to 
a desire to avoid partisan or overwhelming information for the viewer.”10 However, he also 
stated that “UCD controlled TV” and that over the seven days prior to the launch of the 
television campaign, the government party “owned almost 90% of the electoral information.”11 

Concerning the controversy over the final decision on the distribution of the television 
spaces, this was resolved in parallel meetings and not in the committee created for it. “The 
big four,” –UCD, PSOE, PCE, CD (Democratic Coalition)– decided to return to consensus in 
order to enjoy a number of privileges as for the placement of their spots12. The Primera Cadena 
(channel one) would be practically monopolized by them while the rest would get totally or 
partially displaced to UHF (channel two) and not always during prime time. 

                                            
6 Interviú: 16 to 22-02-1978, and from 23-02 to 1-03-1978. About the repercussion in Congress of the Grijalbo scandal: 
Congress of Deputies Archive SG- 2335-0091, “Cession of scheduling secrets of Televisión Española to Editorial 
Grijalbo” (March 1978). El País published many articles by Pérez Ornia about the financial audit of TVE ordered by the 
Tax Agency: Las cosas de Radiotelevisión Española: 20 to 27-01-1980. 
7 El País, 12-01-1979. 
8 Adolfo Suárez, inauguration speech. 30-03-1979. 
9 Tele-Radio, 19 to 25-02-1979. 
10 El País, 9-02-1979; 10-02-1979 and 13-02-1979. 
11 El País, 15-02-1979. 
12 ABC, 13-02-1979. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

255 

The tensions between UCD and PSOE at the expense of television reached its peak in 
May, 1980. When presenting in Congress the no-confidence motion against Suárez, Guerra 
used the situation at RTVE as one of his main dialectical weapons. During the following 
months, social democrats and ucedistas (supporters of UCD) would reach an agreement to 
“neutralize” the channel, approving the Statute and appointing the first director of the Ente, 
Fernando Castedo, in January, 1981 (Guerra, 2007, pp. 358 and 418). It looked like democracy 
was reaching the small screen. 

2.2. Face to face with the people: speeches against the other formats 

Suárez was a telegenic leader with a unanimously recognized ability to communicate, 
especially at a short distance. Besides, he knew how to take advantage of this talent with the 
help of cameras thanks to his closer approach (McGinnis, 1972, p. 30) and, through this “you 
to you” with the audience, he could, in the words of his collaborator Fernando Ónega, make 
his discourse seem like an “intimate conversation with the viewer” (Martín, 2013, p. 79). These 
addresses –unparalleled in number in comparison with other legislatures of the recent 
history of Spain– were, for him, his “strongest weapon” in front of the citizens. 

Suárez, who may well be called the first television president of Spain, continuously tried 
to govern through a televisual and televised dialogue; conveying the citizen-audience the 
sensation of being directly and intimately involved in a process of collective decision-making. 
Throughout his term of office, there were six occasions when he sent his message directly 
through the screen and always at key moments for the establishment of the democratic 
system. 

The first of these addresses took place on July 6, 1976, after his appointment as president. 
Aware of the lack of support by the national and international public opinion, he made the 
decision to approach Spanish citizens on camera from the living room of his house to present 
his government project and to silence the voices that criticized the King’s decision. The 
innovation of this message were beyond form, since the speech offered the audience a 
language –in the words of Suárez himself: “moderate, of mutual agreement and 
conciliation”13– and content far from the Francoist discursive tone (Martín, 2013, pp. 74-76). 
Likewise, “the concept of popular sovereignty as the base of political organization” was 
introduced on television (Ysart, 1984, pp. 64-65), as reflected in quotes like “If I had to highlight 
an aspiration at this time, [...] I could reduce it to [...] governing with the consent of the 
governed”14; and by using discursive principles quite similar to those of the royal message in 
his proclamation, e.g. “Working with and for every Spanish citizen” or stating that “Spain is a 
common task.” 

A few months later he would turn to “his great communicative asset.” This time, the 
moment of choice was the day before the referendum for the Law for Political Reform. Suárez 
opted to star on the last act of the government campaign, providing a message, aired after the 
second edition of the news, in which he appeared standing with a neutral background while 
slowly reading his speech. The president explained that the reason why he came to this 
channel was that he wanted to “govern aided by society.”15 

In this way, for Suárez, television was a nexus between him and the citizens to whom he 
expressed a message encouraging collaboration and taking for granted the success of the 
Transition despite the hassles suffered along the way. Proof of this is the message he 
promoted on the occasion of the terrorist wave known as Semana Negra in January, 1977. 
During this speech, Suárez acknowledged that the executive body was aware of “the 
importance of the challenge” and showed the reasons why the Council of Ministers had 
decided to revoke articles 13 and 18 of the Fuero de los Españoles. The president used a language 

                                            
13 TVE, First televised address of Adolfo Suárez as president of the Government, aired on 6-07-1976. 
14 Ibid. 
15 TVE, Address of Adolfo Suárez, aired on 14-12-1976. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

256 

that conveyed strength in the face of the general sense weakness that the country was going 
through.16 

The calls for elections were also opportunities to address the viewers. This was the case 
in June, 197717 (a speech where he took the chance to explain the reasons why he competed by 
the newly founded UCD, what his political stance was and why he had decided to legalize the 
PCE), and in March, 1979.18 

On June 15, 1977, the Spanish citizens decided on the composition of the Parliament. 
However, the position of President of the Government was not at stake, so the law disallowed 
Suárez to campaign actively, even being the leader of UCD. This rule was flouted the day 
before election silence, when he starred on the third of 10-minute free ads that TVE assigned 
to political parties. This is the well-known message “I can promise and I will promise,” with 
which the president closed a hectic campaign that gave the starting signal to parliamentary 
life in the Transition (Ónega, 2013, pp. 169-171).19 

The weeks prior to the general elections of 1979 meant the explosion of video-politics 
with Suárez as omnipresent leader during the UCD campaign. He starred in all three spaces 
that his party had been assigned on the first channel of TVE. The first ad was a report followed 
by a brief interview20. Federico Ysart, in charge of information and image of the ucedista 
campaign, was the chosen one to present it. During the first half, Ysart became the voiceover 
while different medium shots and close-ups of Suárez, alternating with several of his 
interventions on the small screen or in Congress, served as illustrative support for a 
retrospective vision of the Transition. The storyline drew a connection between the “I can 
promise and I will promise” of 1977 and the “Said and done. UCD complies” during the 1979 
campaign. The second part, in interview format, took four more minutes. In fact, despite 
appearances, it was rather a monologue intervention of the candidate preceded by a question 
from Ysart about what the images projected at the beginning of the announcement had 
suggested to Suárez. 

In the remaining television spaces, they opted for the format with which Suárez felt most 
comfortable: speeches on camera21. The spot of February 23, 1979 reminds us how the 
president left any intervention where confrontation was evident or in which he had to deal 
with more than one speaker. That spot shows how he rejected the proposal for a debate with 
F. González, which sparked a strong controversy that continued after the celebration of the 
elections; and this event was suggested to be related with his subsequent rejection to debate 
during his inaugural session (Ramírez, 1979, pp. 143-144). But the most decisive intervention 
was his last message, in which the president’s deteriorated appearance and his speech against 
Marxism –which differed from his usual style and whose purpose was to instill fear among 
the electorate– were decisive for the final victory of UCD (Herrero, 2007, pp. 191-192). 

This campaign strategy was the beginning of the destabilization actions against Suárez, 
mainly promoted by the PSOE. The consensual Transition had ended, and with it the president 
also abandoned his usual television maneuvers. Since that moment, on-screen addresses will 
cease to give way to press conferences and interviews for the news, which until then had never 
been the format with which he felt most comfortable –although later during his CDS stage 
they became even more important22– but new times seemed to demand new skills. Then, after 
the no-confidence motion debate, he offered an almost forty-minute long press conference 
                                            
16 TVE, Address of Adolfo Suárez, aired on 29-01-1977. 
17 TVE, Address of Adolfo Suárez, aired on 3-05-1977. 
18 TVE, Address of Adolfo Suárez where he calls for general and municipal elections, aired on 29-12-1978. 
19 TVE: Free spaces for electoral propaganda at the end of the campaign, aired on 13-06-1977. 
20 TVE, General elections 1979. Ad of Unión de Centro Democrático, aired on 15-02-1979. 
21 TVE, General elections 1979. Ad of Unión de Centro Democrático, aired on 23-02-1979. TVE, General elections 1979. Ad 
of Unión de Centro Democrático, aired on 27-02-1979. 
22 Interview to Adolfo Suárez by Mercedes Milá on De jueves a jueves (22-05-1986): http://www.rtve.es/ 
alacarta/videos/programas-y-concursos-en-el-archivo-de-rtve/jueves-jueves-entrevista-adolfo-suarez/3961377/. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

257 

in Congress; but accompanied by two of his ministers23. Five months would pass until his next 
press conference, which took place in October, 1980, at Moncloa, days after the motion of 
confidence. Following an American-style aesthetic, it lasted one hour and seven minutes and 
was not aired live. The press reproached him for “his many months of silence,” to which he 
justified that he didn’t want to “add acrimony to political life.” According to a CIS survey, the 
president did not come out well24. However, a few weeks later he would return to this format, 
again without live cameras.25 

Suárez used the same format to communicate his resignation: on-camera (Fuentes, 2011, 
pp. 387-389). As a great video-leader, “he never thought of informing Parliament of his 
decision, preferring to shoot a farewell speech” (Powell, 2001, p. 290). On January 29, 1981, he 
gave a speech filled with contained honesty and emotion in which he tried to explain the 
reasons that led him to resign: “but there are crossroads [...] where one must ask oneself, in a 
calm and objective stance, if it provides a better service to the community by remaining in its 
position or otherwise by renouncing.”26 

Thus ended a stage in which Suárez had led Spain towards democracy, aware of the need 
for the public opinion to support the decisions of the leaders and take part in the commitment 
to consensus. Television was the perfect instrument to achieve that direct relationship 
between the Government and the citizens-audience. 
 

Table 1: Appearances of Adolfo Suárez on TVE (1976-1981). 

Date Time Duration Format Subject 

6-7-1976 21.30h 6 mins. Presidential address. On 

Telediario second edition 

Appointment President 

14-12-1976 22h 15 mins. Presidential address Message on the day before the 

referendum on the Political 

Reform Act 

29-1-1977 22h 9 mins. Presidential address Message with regard to the 

“Semana Negra” (Black Week) 

3-5-1977 22h No info Presidential address Announces elections for June 15 

13-6-1977 22h 10 mins. Free campaign space: 

campaign ad UCD 

Election campaign June 1979 

29-12-1978 No info No info Presidential address. Announces general and 

municipal elections for 1979 

15-2-1979 22h 10 mins. Free campaign space: 

campaign ad UCD 

Election campaign March 1979 

23-2-1979 22h 10 mins. Free campaign space: 

campaign ad UCD 

Election campaign March 1979 

27-2-1979 22.10h 10 mins. Free campaign space: 

campaign ad UCD 

Election campaign March 1979 

30-5-1980 No info 40 mins. Press conference Debate motion of no-confidence 

29-1-1981 19.40h 12 mins. Presidential address Announces resignation 

Source: TVE, El País and ABC archives. Compiled by the authors. 

                                            
23 TVE, Press conference after the no-confidence motion debate, aired on 30-05-1980. 
24 ABC, 5-10-1980 and El País, 5-10-1980. Of the respondents, 41% thought it had been “good “ or “very good,” and 44% 
“not so good,” “bad” or “very bad”. 70% considered press conferences “interesting.” “Survey about the press 
conference of President Suárez”, CIS, Madrid October 1980, E.1246. 
25 Press conference after the RTVE budget debate (1-12-1980) or the one that took place in Sevilla on 22-11-1980 with 
topics such as the UCD, Andalusia, terrorism and divorce. 
26 TVE, Address of Adolfo Suárez, aired on 29-01-1981. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

258 

3. Calvo-Sotelo and television: making the difference 

3.1. Control and turmoil of the Ente 

Leopoldo Calvo-Sotelo did not share the communication skills of Suárez, which he was aware 
of. He also considered that, after the foundational stage of this young democracy, the 
president’s relationship with television should be normalized. Calvo-Sotelo affirmed that 
“Suárez was more self-confident; he believed in his charisma, in his control over television, 
in his overflowing sympathy, more than in the sustaining pillar of a political organization,” 
and that had led him “to the exercise of a direct democracy, with the old ways of political 
persuasion that connect citizens with a leader without really needing a party” (Calvo-Sotelo, 
1990, pp. 55-56). 

For Calvo-Sotelo, the power of television in Spain had “accentuated the presidential bias 
of our parliamentary monarchy” and trivialized politics in general and parliamentary action 
in particular, which he had dispossessed of “distance, mystery (and) myth.” In his words, “you 
can’t invite the cameras to come in the bedroom of the pacts, or in the kitchen of 
disagreements, or offstage during a coup.” Calvo-Sotelo acknowledged “he had never been a 
television man.” He lacked the “telegenic qualities of Suárez and González,” who he said were 
“both excellent actors” (Calvo-Sotelo, 2010, pp. 461-463). As Sinova claims, “he was a different 
kind of politician. He focused more on the discursive argument, on reflection, on the 
excellence of language and prose, which don’t have as much room on television” (Calvo-
Sotelo, 2010, pp. 461-463). 

From the beginning, the public image of Calvo-Sotelo –of whom Guerra would say “he is 
such a dull man that his most useful role would be a cobblestone” (Sotillos, 2002, p. 22)– was 
a key element for his advisors. Being an unelected president at the polls, his image would be 
examined later and not before he came to power, as is the norm in democracies. Among the 
first tasks of the new “plumbers” of Moncloa was to elaborate a report titled “Opinions about 
Calvo Sotelo.” It gathered the opinions of politicians, businessmen, trade unionists, media and 
image experts (Pelaz, 2016, pp. 459-463). These comments were almost identical in tone: “his 
worst enemy is, precisely, his lack of image; the opposition knows it, and of course he will 
exploit it”27. The new president had to design a different communication strategy from that of 
his predecessor. A strategy in which television had to play an important but different role. As 
another report indicated before his inauguration, it must be evident that “the Transition and 
the political ways it demanded have ended: the appearance of the President on the small screen 
must be normal, to explain to the country what is happening.”28 

But RTVE meant a problem for the Government. During his time at Moncloa, relations 
with television became a real headache for Calvo-Sotelo, with three different General-
Manager in 20 months (Quintana, 2007, pp. 138-150). Castedo, legacy of Suárez, contributed to 
an opening that was considered as “too leftist” by some sectors of UCD. His term ended 
abruptly when Calvo-Sotelo and Rodríguez Sahagún, president of the party, ordered his 
resignation on October 22, 1981 (Calvo-Sotelo, 1990, p. 73). He was replaced by Robles Piquer, 
seen as a more conservative and judged person, especially for being brother-in-law of Manuel 
Fraga (Robles Piquer, 2011, pp. 475-505). If Castedo was too progressive for the people, with 
Robles Piquer we observed the opposite. Hostilities from many of the employees, an attitude 
sometimes bordering on arrogance, parliamentary harassment, obstacles in the 
Administration Council and the aversion from some written media, particularly El País, made 
their situation unsustainable (Robles Piquer, 2011, p. 477). He was replaced by the Christian 
democrat Eugenio Nasarre on July 22, 1982. In the words of Sotillos, he fulfilled his term “with 

                                            
27 Leopoldo Calvo-Sotelo Archive (referred to as ALCS), “Opiniones sobre Leopoldo Calvo-Sotelo” (Opinions about 
Leopoldo Calvo-Sotelo). 
28 ALCS, Inauguration, 07, “Los días antes de la investidura” (The days before the inauguration). 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

259 

dignity,” particularly during the electoral campaign of 1982 (2002, p. 159). According to Sinova, 
he served “with enough capacity to change the bad environment in a short time” (1983, p. 97). 
Calvo-Sotelo thought that this constant tension about Prado del Rey was given by a “desire 
for partisan control of the means of communication which, due to its monopoly situation, is 
attributed magical powers of influence.” In his opinion, the arrival of private television 
(frustrated project of his mandate) would ease the tension on the Ente.29 

In this context, the coverage of government actions on television was always surrounded 
by controversy: “the PSOE complained that Leopoldo Calvo-Sotelo covered almost twenty 
times more screen time than Felipe González; and Robles Piquer himself covered twice as 
much as the main leader of the opposition “(Sotillos, 2002, p. 165). This tension was 
accentuated in the Galician and Andalusian autonomic electoral campaigns that took place 
during that time. A report of the social democrats in the Administration Council affirmed the 
“evident informative servitude to the figure of the president of the Government (366 pieces of 
news referred to Calvo Sotelo in the period between October and February)” (Sinova, 1983, p. 
87). El País wrote several reports minuting the appearances on the news.30 

In addition to the newscasts, the president also appeared on the small screen on the 
occasion of major parliamentary debates. While Suárez’s aversion to the hemiciclo31 was 
known, his successor was a brilliant parliamentarian, gifted with a slyness that confused his 
opponents. Calvo-Sotelo was aware that “the deputies no longer speak for the hemiciclo, but 
for the television audience” (Calvo-Sotelo, 1999, p. 252) and precisely for that reason there was 
an enormous precaution at the time of exposing him in this type of events. 

The debate that should set the tone was the inauguration debate. Suárez had avoided this 
in 1979 and now Calvo-Sotelo wanted it to be his letter of introduction: an “essential time for 
the electorate to appreciate that the ways do have changed.”32However, RTVE opted for the 
night pre-recorded broadcast for fear that potential mistakes could cause irreparable damage 
to the candidate’s image. This type of broadcast also allowed long summaries suitably edited 
for the newscast (Pelaz, 2016, pp. 466-468). 

The idea of avoiding live broadcasts remained for the important parliamentary meetings 
with presidential interventions. In this way, for example, and despite the complaints of the 
press, the debate on rapeseed oil scandal was not aired in September, 1981, “to avoid creating 
panic and concern among the Spanish people [...] and due to the technical nature of this 
discussion”33. The same thing happened with the one of October of 1981 which covered the 
approval of the affiliation of Spain in the NATO, doing, according to Daily 16 “a disservice to 
the Atlantic cause,” and giving the impression that “there was something embarrassing to 
hide.”34 

In the face of the ongoing public controversy about the government control of television, 
the preferred way for Calvo-Sotelo to deliver his messages to society was the press 
conference. That was the format he chose on the first time he addressed the country as 
president of the Government, on February 25, 1981 (Galdón, 1984, p. 728). Throughout his 
tenure there were more than twenty press conferences, which gives an average of more than 
one each month. They used to start with a statement about the most important issues and 
then the Q&A time was opened. Almost all major decisions of his term were explained by this 
means. Sometimes the president appeared with Ignacio Aguirre, secretary of state of 
                                            
29 ALCS, UCD, 10, 220, “Comité ejecutivo nacional” (National executive committee). 
30 For example, the Andalusian autonomic elections, El País, 17-5-1982. About the general elections, 18-10-1982 and 
27-10-1982. 
31 Translator’s note: Chamber of the Congress of Deputies. 
32 ALCS, Inauguration, 07, “Los días antes de la investidura” (The days before the inauguration). All the strategy on the 
Inauguration, 03, “Inauguration LCS” and Inauguration, 142, “Aspectos formales básicos del debate de investidura” (Basic 
formal aspects of the inauguration debate). 
33 ALCS, El País, 9-9-1981. Also on Pueblo, 15-9-1981 and El País, 16-9-1981. 
34 ALCS, Diario 16, 28-10-1981. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

260 

information, in the usual appearance after a meeting of the Council of Ministers. In all of them, 
it is proven that the RTVE newscasts provided a timely coverage, although there is no evidence 
that they were aired live. 

3.2. A matter of formats: interviews, speeches and the debate that never existed 

Leopoldo Calvo-Sotelo did not refuse either to appear on the small screen at the homes of the 
Spanish people when he considered necessary. During his term of office he gave three 
interviews to RTVE and four speeches on the occasion of special events. 
 

Table 2: Appearances of Leopoldo Calvo-Sotelo on TVE (1981-1982). 

Date Time Duration Format Subject 

28-2-1981 20.30 30 mins Interview Rosa María Mateo on 

Informe Semanal 

Appointment President 

of the Government 

8-5-1981  10 mins Inaugural address Terrorism 

11-6-1981 22.00 30 mins. Informe especial. Interview Rosa 

María Mateo 

First Hundred Days in 

Office 

1-2-1982 20.00 3 mins. Programme of USA International 

Agency 

Day of solidarity with 

Poland 

27-2-1982 20.30 60 mins. Interview Rosa María Mateo and 

Pedro Altares. Replaces Informe 

Semanal 

First anniversary in 

Governmen. 

18-5-1982 14.40 10 mins. Free electoral space, on RTVE 

Andalucía 

Electoral campaign 

Andalusia 

4-6-1982 21.00 5 mins. Presidential address. During second 

edition of Telediario 

About the 23F. 

Announces appeal 

27-8-1982 21.00 3 mins. Presidential speech. During second 

edition of Telediario 

Announces general 

elections for October 

28 

24-11-1982 21.00 3 mins. Presidential speech. During second 

edition of Telediario 

Farewell 

Source: TVE, the Calvo-Sotelo Archive, El País and ABC archives. Compiled by the 

authors. 

Just like press conferences, the interview also provided the viewer with dialogue, but on 
a closer perspective and with more spontaneity. The first was aired on February 28, 1981, on 
Informe Semanal and conducted by Rosa María Mateo, and the stage was the house of the 
Calvo-Sotelo family in Somosaguas (Madrid). Questions to the president and his wife were 
presented with images of their family and a hurried biographical note. There were references 
to the problems of image, which were taken with humor by the interviewee and his wife, Pilar 
Ibáñez-Martín.35 

The second interview was again conducted by R. M. Mateo, this time in Moncloa, and was 
aired at 22:00 h on June 11, 1981, on the occasion of the first hundred days in office. The 
interviewer reviewed the latest topics and mentioned the accusations towards the president 
of being a “cold, distant man”: “it will be because I deserve it,”36 he answered. After a number 
of politics-related questions, some remarks about their hobbies were made and they moved 
on to visit the Palace. At one moment, a relaxed president took one of the cameras in his hands 
and pretended to shoot the cameramen. The decision to air this special program was 
somewhat hurried for reasons that were not made explicit. One hundred days had already 

                                            
35 ALCS, Audiovisual, “Entrevista Rosa M. Mateo”. Section of the interview: http://www.rtve.es/alacarta/ 
videos/programa/rosa-maria-mateo-entrevista-calvo-sotelo/61992/. 
36 ALCS, Conferences, 37-1. Transcription of the interview. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

261 

passed on the 5th and that was when the press gave him more attention. Six days later the 
presence of the president on television was no longer news and the program went largely 
unnoticed, although in general the professionalism and the rigor of the interviewer were 
praised.37 

The third and last interview was aired on February 27, 1982, and on this occasion the 
reason behind it was the balance of the first year of Government38. It was shot in the courtyard 
of the columns in the Palace of Moncloa and next to Mateo, conducting the interview another 
time, was the journalist Pedro Altares. This interview achieved a deeper impact on media than 
the previous one, since the internal issues of UCD were starting to be worrying. The 
references to the presidential image were again laid on the table with a single question (the 
second of the interview) concerning the opinion of Calvo-Sotelo for the representation (a 
sphinx) that the cartoonist Peridis made of him on El País. In general, the press could observe 
the thoughtful but also professional tone of the interviewers, who touched on all the issues 
that were considered important (including the dismissal of Castedo), and the realism, 
authority and dignity of the president, comparing him in a good way with the last days of 
Suarez. The image issue was alluded to; José Luis Gutiérrez on Diario 16 claimed “if Mr. Calvo-
Sotelo does not abandon that attitude of elitist arrogance that seems inseparable from his 
personality, he will do very badly in life.” On a survey commissioned by Off the Record some 
positive aspects of the interview were observed: “seriousness, honesty, concise and founded 
answers, clear colloquial language,” and some negative: “lack of expressiveness.”39 

Despite his reticence, Calvo-Sotelo used speeches or presidential addresses four times. 
The first was on May 8, 1981, to show the firmness of the government in the face of the terrorist 
attacks against the Army and the Police that took place on May 4 and 7 by ETA and GRAPO in 
Madrid and Barcelona. A moment of silence that preceded his intervention was convened that 
day across the country. The president spoke standing on a lectern and with a national flag to 
his right. The press highlighted his coldness and serenity, with no concessions to rhetoric, 
and how his attitude always borders on rigidity, which this time served to underscore the 
drama of the occasion. They also praised his realism as opposed to his predecessor: “this time 
there was no conjuror, no hat, no rabbit. Nor empty promises” highlighted the editorial of 
Diario 16. For El País, however, it “lacked that enthusiasm, that capacity for conveying hope, 
that leadership that characterizes men on great occasions.”40 

The existence of an exceptional situation called for the intervention of the president on 
June 4, 1982, to announce that the Government had the intention to appeal to the Supreme 
Court the sentences for the 23-F trials. On this occasion, he appeared seated behind a table, 
with curtains in the background and the Spanish flag. On the table a microphone, a glass of 
water and a vase of flowers. The press praised the government’s decision (except El Alcázar) 
and did not worry about the form this time.41 

The third and fourth interventions were just purely procedural. On August 27, 1982, he 
announced his plan to dissolve the Chambers and to call elections for October 28. Standing, 
on a lectern with a microphone and with the Spanish flag next to him, the president, “a bit 
tense,” according to El País, barely used three minutes to express his “simple and 
enlightening” message, according to Pueblo. One reference was the most criticized of the 

                                            
37 ALCS, ABC, 11-6-1981; Pueblo, 12-6-1981; Tiempo de política, 18-6-1981. 
38 ALCS, Conferences, 35, 01. Transcription of the interview. 
39 ALCS, ABC, 27 and 28-2-1982; El País, 28-2-1982; Ya, 28-2-1982; Diario 16, 28-2 and 2-3 of 1982; El Alcázar, 28-2 and 
2-3 of 1982; Pueblo, 1-3-1982; Off the record, 1-3-1982; Cinco días, 2-3-1982. 
40ALCS, Diario 16, El País, ABC, Ya, 9-5-1981. 
41ALCS, Diario 16, El País, ABC, Ya, El Alcázar, Pueblo, 5-6-1982. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

262 

session: “nothing makes a majority change necessary,” which was interpreted as an 
inappropriate electoralist message.42 

After the electoral fiasco, the president returned to the screen on the 24 of November, 
1982, on the night news. Sitting in his office, with a curtain and the flag in the background, the 
microphone, some sheets of paper on the table, and behind him the photograph of his 
presidential oath of office before the King, Calvo-Sotelo said goodbye in three minutes and 
eleven seconds, vindicating his job in office. According to El País, “with a moderate voice and 
a slightly less severe aspect than in previous occasions.” Almost all the press took the 
opportunity to take stock of his term and insist on correcting and cleansing the transfer of 
authority to the new social democrat government.43 

Afterwards, Calvo-Sotelo appeared twice on television in very different contexts. On the 
Sunday afternoon February 1, 1982, he gave a short speech on a special show of American 
television aired on RTVE, claiming freedom for Poland after the military coup at the end of 
1981. This show, hosted by Charlton Heston starring from Ronald Reagan to François 
Mitterrand, was described by Pravda as “TV western” and by El País in his editorial as a 
“completely cheap and vulgar example of how to make the cold war from the footlights”44. 
Lastly, on May 18, 1982, he used a 10-minute long free electoral space in the regional 
programming of TVE to ask for votes in the coming elections to the Andalusian Parliament as 
UCD president. Despite throwing himself completely into the campaign, and taking the advice 
of Ansón, the well-known result was the beginning of the end of centrism45. Calvo-Sotelo 
waited to know the results before taking the risk of an unexpected change of image: new 
glasses “of less threatening mount.”46 

Finally, the electoral campaign of October, 1982, resulted in several interesting on-screen 
circumstances (Pelaz, 2018). First, that despite Eugenio Nasarre’s attitude, press criticisms 
against RTVE did not stop, since he kept seeing it as “an obstacle to his interests in the 
audiovisual industry” (Quintana, 2007, pp. 205-206). Also, that the president of the 
Government was not a candidate for a second term of office, so the attention of the 
government television shifted towards the new leader of UCD, Landelino Lavilla, whose 
campaign focused on praising his own virtues, not those of Calvo-Sotelo. The third issue is 
that it led to the electoral confrontation between UCD and its former leader, Suárez, who was 
running as head of the CDS. Suárez now had to suffer for the first time the existence of a 
public television that he did not have any control over, despite the residual presence of two 
suaristas in the RTVE Council, whose complaints about an alleged television abuse against him 
were constant (Sinova, 1983, p. 99). In spite of everything, he used the electoral spots and 
participated in the round of interviews with the political leaders that RTVE aired during prime 
time47, although he refused to go to one program of La clave, and sent Rodríguez Sahagún in 
his place (Lavilla and Fraga did participate, although not González, who delegated on 
Guerra)48. Lastly, that Calvo-Sotelo could have put a brilliant televisual finishing touch to his 
presidency had the electoral debate happened with Felipe González, something that was being 
demanded by different media. It did not happen for two reasons: on the one hand, Lavilla 
demanded the place in that debate for himself and, above all, because “González refused 
categorically to face the cameras with someone other than the president of the Government” 
(Sotillos, 2002, p. 168). The television summary of the 1982 campaign turned out to be quite 
                                            
42ALCS, El País, Diario 16, ABC, Ya, El Alcázar and Pueblo, 28-8-1982. Informaciones and Off the record, 30-8-1982; 
Cambio 16, 6-9-1982. 
43ALCS, El País, Diario 16, ABC, Ya, El Alcázar and Pueblo, 25-11-1982. Part of his speech on 
https://www.youtube.com/watch?v=RnMHuxdLhNQ. 
44 ALCS, El País and ABC, 2-2-1982; Cambio 16, 15-2-1982. 
45 ALCS, ABC, 18-5-1982; Diario 16, 24-5-1982; Off the record, 29-3-1982 and 24-5-1982; El nuevo lunes, 31-5-1982. 
46 ALCS, Tiempo de hoy, 27-9-1982; El País, 25-5-1982. 
47 ALCS, El País and Diario 16, 28-9-1982. 
48 ALCS, Diario 16, 2-10-1982. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

263 

paradoxical. Calvo-Sotelo who had access to television, he did not use it because he was not a 
candidate; Suárez was a candidate, but did not have this access, even though he demanded it. 
Finally, González, who did not ask for it but had it, he probably did not need it anymore to 
reach his historic triumph in October, 1982. 

4. Conclusion 

Adolfo Suárez and Leopoldo Calvo-Sotelo were very different politicians who, as they held 
office, developed two models of television leadership that reflected their way of 
understanding government action. 

Suárez, thanks to his previous experience in RTVE and the experience of his team, 
launched his democratization project with the aid of television, which he considered an 
essential instrument for achieving political change. For a year, he and Ansón had this 
instrument in their hands and used it brilliantly. In 1979, once the consensus ended and 
became subjected to harassment from the opposition, Suárez, who had been an outstanding 
statesman, would reveal certain limitations. Direct appeals to the citizenship on TV were not 
a thing anymore, and it became necessary to define a new communication strategy. As for its 
adversaries, aware of the importance of RTVE and the growing feebleness of Suárez, 
strengthened their attacks and complaints, leading to a new legal status of television, greater 
control by Parliament and an independent director (in theory); all of which became a poisoned 
legacy for his successor. 

Calvo-Sotelo tried to define an image and style of government distancing himself from 
Suárez, separating from what had been considered as his excesses or errors: hyperleadership, 
personalism, improvisation, “the Moncloa syndrome,” absence of Parliament... and also, 
controlling television. The emphasis had to be placed on the form, as in the end the 
differences were not so relevant, considering that both represented the same party. Besides, 
the political ethos he inherited was very different (“The transition is over, democracy is in full 
sail,” he claimed during his inaugural speech) and, of course, did not have the telegeny of his 
predecessor. Apart from the public perception of him as a cold, distant, conservative and a bit 
elitist man, from 23-F on, his image would also be that of a president incapable of keeping up 
with the events, especially conditioned by the coup threat and the constant UCD crisis 
(Martínez, 2014, pp. 209-221, Pelaz & Díez, 2018). 

The contrast between the two leaders is also observed in the formats they opted for when 
they made use of the state television. Although this was a means that felt very familiar to 
Suárez, and in which he felt comfortable, he was quite selective with his participation, which 
he did mainly through the broadcast of messages, as if he believed that the schedule guidelines 
marked by Ansón or, later, by Arias-Salgado, would do the rest. That is why he did not quite 
like giving interviews or facing debates on camera. His late choice for press conferences 
evidenced the exhaustion of the direct democracy model of the early days. 

Calvo-Sotelo, however, actually preferred meetings with journalists (Mateo and Altares) 
as a way of communicating with society through television. The president tried to strengthen 
his image of a politician that was open for discussion, as opposed to the monologue (or, if you 
like, of false dialogue) that had characterized his predecessor. However, that does not mean 
that he didn’t give short presidential addresses on an exceptional basis. 

The shadow of Suárez followed Calvo-Sotelo throughout his term of office. References to 
both in comparative terms were a constant on the press of the time, and specifically the 
allusions to a lack of charisma or telegeny increased, becoming an almost mandatory question 
to the president Calvo-Sotelo during interviews. However, we should not read this 
competition as something necessarily negative for him. In media, there was certain boredom 
about the “conjuring” capacity of Suárez, his contrasted ability as a deceiver, and especially in 
his later days an evident wear of his image, which had been overexposed in media since 1976. 
For that reason, it was also fairly frequent to find journalistic interpretations more favorable 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

264 

to a less mediatic style of leadership, but perhaps intellectually and politically more solid; 
more about realities and less about gestures. 

RTVE was fundamental during the Transition in order to consolidate Adolfo Suárez’s 
leadership and to pave the way for the democratic process. However, it is also fair to say that 
it was not enough to maintain the image of a UCD in constant crisis and a president like Calvo-
Sotelo who, despite his efforts, soon gave the impression of being too dependable on 
circumstances. The growing influence of the left in RTVE (unions and journalists), the 
constant accusations (from El País in particular) of informative manipulation and government 
pressure and the constant dance of General-Manager, contributed to a partial deactivation of 
its potential influence. Finally, the alleged control over television by the UCD, was a double-
edged sword, as the social democrats turned criticism against the lack of objectivity of RTVE 
and its leaders into a decisive weapon to achieve the exhaustion of the executive, both of 
Suárez, and later of Calvo-Sotelo. 

 
This research is done within the framework of Project HAR 2016-75600-C2-2-P (AI, FEDER, UE). 

We express our gratitude again to the Calvo-Sotelo family for the help they offered during the 
development of this study. 

References 

Ansón, R. (2014). El año mágico de Adolfo Suárez. Madrid: La Esfera de los Libros. 
Bustamante, E. (2006). Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la 

democracia. Barcelona: Gedisa. 
Calvo-Sotelo, L. (1990). Memoria viva de la Transición. Barcelona: Plaza & Janés, Cambio 16. 
Calvo-Sotelo, L. (1999). Papeles de un cesante. La política desde la barrera. Barcelona: Galaxia 

Gutenberg. 
Calvo-Sotelo, L. & Ibáñez-Martín, P. (Ed.) (2010). Leopoldo Calvo Sotelo. Un retrato intelectual. 

Madrid: Fundación Ortega-Marañón y Marcial Pons. 
Contreras, J. M. (1990). Vida política y Televisión. Madrid: Espasa-Calpe. 
Fuentes, J. F. (2011). Adolfo Suárez. Biografía política. Madrid: Planeta. 
Fuentes, J. F. (2016). Adolfo Suárez: telegenia, carisma y democracia. In VVAA. Carisma e 

imagen política. Líderes y medios de comunicación en la transición (pp. 171-198). Valencia: 
Tirant Humanidades. 

Galdón, E. (1984). Wartergate en la Moncloa. In VV.AA. 10 años que cambiaron España (1973-

1983). Historia de la Transición (pp. 728-729). Madrid: Diario 16. 
Guerra, A. (2007). Cuando el tiempo nos alcanza. Madrid: Espasa. 
Hernández, A. (2009). Suárez y el Rey. Madrid: Espasa. 
Herrero, L. (2007). Los que le llamábamos Adolfo. Madrid: La Esfera de los Libros. 
McGinnis, J. (1972). Cómo se vende un presidente. Barcelona: Península. 
Macía, P. (1981). Televisión hora cero. Madrid: Erisa. 
Martín Jiménez, V. (2013). Televisión Española y la Transición democrática. La comunicación 

política del Cambio (1976-1979). Valladolid: Ediciones Universidad de Valladolid. 
Martínez, S. (2014). La opinión publicada y el Gobierno de Calvo Sotelo (1981-1982). In C. 

Navajas & D. Iturriaga (Eds.), España en democracia. Actas del IV Congreso Internacional de 

Historia de nuestro tiempo (pp. 209-221). Logroño: Universidad de la Rioja. 
Montero Díaz, J. (Dir.) (2018). Una televisión con dos cadenas. Programación y programas de TVE 

(1956-1990). Madrid: Cátedra. 
Munsó Cabús, J. (2001). La otra cara de la televisión. 45 años de historia y política audiovisual. 

Madrid: Flor del viento. 
Ónega, F. (2013). Puedo prometer y prometo. Mis años con Adolfo Suárez. Barcelona: Plaza & 

Janés. 
Palacio, M. (2012). La televisión durante la Transición española. Madrid: Cátedra. 



Pelaz López, J.-V. & Martín Jiménez, V. 
Suárez and Calvo-Sotelo on the small screen: a compared study of the television leadership 

during the democratic Transition in Spain (1976-1982) 

ISSN 2386-7876 – © 2019 Communication & Society, 32(1), 251-265 

265 

Paz, M. A. & Mateos-Pérez, J. (2015). The Political Transition in Spanish Television Programs 
for Children and Youths (1976-1982). Television and New Media, 17(4), 308-323. 
https://doi.org/10.1177/1527476415610005 

Paz, M.A. & Montero, J. (2015). Divulgación histórica y debate en Televisión Española (1978-
1985). Historia y Política, 33 (enero-junio 2015), 275-302. 

Pelaz, J. V. (2016). El candidato. La imagen pública de Leopoldo Calvo-Sotelo en vísperas de su 
investidura en 1981. In R. M. González et al. (Dirs.), Historia, Periodismo y Comunicación, 

Estudios en homenaje al profesor Celso Almuiña Fernández. (pp. 457-470). Valladolid: 
Universidad de Valladolid. 

Pelaz, J. V. (2018). Leopoldo Calvo-Sotelo y la campaña electoral de 1982: la soledad de un 
presidente. Historia del presente, 31, 129-142. 

Pelaz, J. V. & Díez, D. (2018). El Gobierno de Leopoldo Calvo-Sotelo o el eslabón perdido de la 
Transición. Ayer, 109(1), 325-348. 

Pérez Ornia, J. R. (1988). La televisión y los socialistas. Actividades del PSOE respecto a la televisión 
durante la transición (1976-1981). Madrid: Editorial de la Universidad Complutense. 

Powell, C. (2001). España en democracia, 1975-2000. Barcelona: Plaza & Janés. 
Quintana, N. (2007). Televisión y prensa durante la UCD. Premios y castigos mediático-

gubernamentales. Madrid: Fragua. 
Ramírez, P. J. (1979). Así se ganaron las elecciones de 1979. Madrid: Editorial Prensa Española. 
Robles Piquer, C. (2011). Memoria de cuatro Españas. República, guerra, franquismo y 

democracia. Barcelona: Planeta. 
Sartori, G. (1997). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus. 
Sinova, J. (1983). La gran mentira. El tinglado de la televisión al descubierto. Barcelona: Planeta. 
Sotillos, E. (2002). 1982. El año clave. Madrid: Aguilar. 
Ysart, F. (1984). Quién hizo el cambio. Barcelona: Argos Vergara. 


